Vem bär? Sverige mellan stolarna

Vi delar några texter, och detta blir den fjärde och sista, från  Sverige mellan stolarna. Berättelser om utsatthet. Om människor och möten i Svenska kyrkans diakoni. Boken är utgiven av Svenska kyrkan på nationell nivå och innehåller berättelser som delats i samband med arbetet kring projektet Diakoni & Välfärd, som diakonibloggen tidigare skrivit om. /Karin & Lotta

Fyraåringen bar mig i den stunden

”Efter många år i en servicefunktion med stora krav på prestation, både inre och yttre, krackelerade tillvaron. Mitt under brinnande panikångestattack, under influens av både adrenalin och kortisol, tog jag min till tillflykt till en familj vars dotter jag var gudfar åt.

Livet hade varit tufft mot henne och hon led av svåra handikapp, hon var vid tillfället fyra år gammal. När jag antog fadderskapet var det med en stor självsäker önskan om att få hjälpa henne genom livet, att bära och finnas tillhands i stort och smått.

Nu satt jag där på golvet med denna lilla fyraåring om halsen, kramande mig som om hela mitt liv hängde på det. Trots sin litenhet och sårbarhet, hade hon en instinktiv förmåga att förstå vad jag behövde. Hennes beteende var ovanligt, hon brukade inte ge någon så lång uppmärksamhet. Hon bar mig verkligen i den stunden och hon har genom minnet fortsatt att bära.

Vi söker oss gärna till starka individer i nöden, åtminstone i teorin. Jag har sedan dess fått revidera min syn på varifrån en diakonal handling kan komma. Jag har öppnat upp min blick för den styrka som kommer från det till synes sårbara. Svaghetens och litenhetens styrka förundrar inte minst när det kommer från ett litet handikappat barn. Diakoni har sedan dess handlat mycket om att frigöra de instinktiva diakonala förmågor vi alla har. Det handlar inte så mycket om strukturer och organisationer utan förmågan att återknyta till den blick och empati som till och med ett litet sårbart barn har. Världen, livet och tiden stänger ibland vår blick och våra hjärtan. Vad handlar diakonin och kyrkan om, om inte att återupptäcka det som redan finns där i oss alla, i svagheten och utsattheten?”

Läs gärna fler berättelser om människors möten med diakoni här. Där finns boken för nedladdning.