Förslaget om ensamkommande

Regeringen har lämnat in en proposition om att ensamkommande ungdomar ska ha möjlighet att gå klart gymnasiet – trots att lagrådet inte tillstyrkte förslaget.

Förslaget om ensamkommande innebär:

Ensamkommande ska på vissa villkor kunna få tillfälligt uppehållstillstånd för gymnasiestudier.
Deras första asylansökan ska ha gjorts senast den 24 november 2015.
Den ensamkommande ska vid ankomsten ha anvisats boende i kommun, vilket innebär att det inte var uppenbart att personen var vuxen.
Handläggningstiden ska ha varit minst 15 månader
Utvisningsbeslutet ska ha fattats tidigast den 20 juli 2016.
Beslutet om utvisning ska ha fattats när den ensamkommande var 18 år eller äldre.
Ansökan om tillfälligt uppehållstillstånd för studier ska vara hos Migrationsverket senast 30 september.
Personen måste befinna sig i Sverige när ansökan görs.
Den ensamkommande ska studera eller ha för avsikt att studera heltid på gymnasienivå.
Även en sammanhållen yrkesutbildning inom komvux eller särvux.
I vissa fall kan även studier på deltid beviljas.
Utlänningen ska genomgå en vandels- och säkerhetsprövning.
Uppehållstillstånd kan beviljas även om utlänningen inte kan göra sin identitet sannolik.

Lagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2018.

Samma dag kommenterade Svenska kyrkan och Rädda Barnen beslutet:

”Regeringen lägger idag fram en proposition som föreslår en ny möjlighet till uppehållstillstånd för ett stort antal unga asylsökande. Förslaget har fått omfattande kritik från flera håll. Svenska kyrkan och Rädda Barnen är medvetna om de brister som påtalats och har även lyft ett antal av dessa i sina remissvar. Våra organisationer ser dock ett akut behov av en lösning för den stora grupp ungdomar som förslaget berör. Många av de berörda ungdomarna har kommit i kläm i systemet och mår psykiskt mycket dåligt till följd av långa handläggningstider, ifrågasatta åldersuppskrivningar, otydligt rättsläge och en svår humanitär situation i hemlandet. Många har fått vänta i nästan tre år på besked om de får stanna eller inte. De har hunnit rota sig, lärt sig svenska och landat i det svenska samhället. Att inte ge dessa ungdomar en möjlighet att stanna i Sverige vore inhumant.”

Läs gärna mer här

Karin och Lotta på diakonibloggen

På diakonibloggen.com har vi skrivit om flyktingar tidigare, men som läget är nu kan vi helt enkelt inte låta bli att lyfta situationen igen, denna gång med fokus på alla ensamkommande barn och ungdomar som lever under enorm press i väntan på eventuell avvisning och återresa. Maila gärna tankar och berättelser till diakoni.se@gmail.com.