Som en rörelse

Diakonin är modig till sitt väsen, den vågar se till sin nästa och den utmanar oss. Diakoni är levande, den är inte dogm, dess uppgift är att gå utanför murarna – levd medmänsklighet. Vi behöver prata mer om diakoni, dess identitet och uttryck. Diakonibloggen startades för snart sex år sedan. Genom åren har vi tillsammans med er lyft fram en mängd olika perspektiv kring diakoni, vi har lyft upprop, beskrivit verksamheter och diskuterat diakonins identitet.

Nu fördjupar vi samtalet i en bok, i kombination med bibeltexter tolkade i bilder av Kent Wisti, med planerad utgivning hösten 2018. En bok som är född ur en längtan! En önskan om att kunna inspirera och uppmuntra till att samtala om diakoni i Svenska kyrkan. Att fundera tillsammans. Att vrida och vända. Att planera och utvärdera. Att drömma och provtänka.

Som en rörelse
-på spaning efter diakoni i vår tid

Genom målningar, samtal och bibelord vill vi skapa möjlighet att tillsammans reflektera över diakoni idag, dess identitet och utmaningar.

Diakoni är församlingens bas och det som ger näring åt hela kyrkan. Om Kristus är huvudet för kyrkan är diakonin kyrkans lunga som syresätter hela kroppen.

Som en rörelse är ett projekt av diakonerna Karin Ahlqvist och Charlotte Säll och prästen och konstnären Kent Wisti. Genom utställningen och den kommande boken med samma titel vill lyfta fram olika aspekter och reflektioner kring diakoni.

Redan nu kan du besöka utställningen i Göteborgs domkyrka där bilderna till ”Som en rörelse” hänger hela sommaren.

Det diakonala arbetet är en potential för att återerövra hoppet för Svenska kyrkan, att få tillbaka kraft och entusiasm.

Karin Ahlqvist och Charlotte Säll, diakoner och författare
Kent Wisti, präst och konstnär