Att våga vara en sten i skon

I veckan publicerades en insändare i Sydsvenskan. Bakom insändaren finns diakoner och en församlingskurator i Malmö. Rubriken lyder ” Vi JO-anmäler gränspolisen i Skåne.”

Vi pratar ibland i kyrkans sammanhang om profetisk diakoni. Profetisk diakoni kommer av ordet profet, ett uttryck som i Gamla Testamentet syftar på en sanningssägare. Profeten var modig, gick mot strömmen, sa det obekväma och synliggjorde orättvisor. Profetens roll blir en förebild för att ta sig an diakonala frågor idag. Profetisk diakoni handlar om att utifrån en kristen livstolkning synliggöra orättvisor och uppmärksamma när människor far illa – det är det som är det profetiska.

”Vi är djupt oroade över att gränspolisen allt mer negligerar barns rättigheter. Idag JO-anmäler vi gränspolisen i Skåne med anledning av tillslaget mot Svenska kyrkans läger för traumatiserade familjer 25 augusti 2017.” skriver insändarna. Med detta lyfter de fram en kritik kring ett samhällets agerade med profetisk röst. De menar att  skiftningen i polisens agerande  som skett under de senaste åren varken är  proportionell eller behövlig och strider mot både FN:s barnkonvention och Europarådets rekommendationer – men den är ingen slump. ”Skiftningen är en del i den drastiska och omänskliga förändring som skett i svensk och europeisk politik. Den orsakar stor rädsla och mycket lidande hos de barn och vuxna på flykt som ytterst drabbas av den.”

Läs hela artikeln här.
Karin och Lotta på diakonibloggen