Bokrelease

”Den här boken är född ur en längtan! En önskan om att kunna inspirera och uppmuntra till samtal om diakoni i Svenska kyrkan. Att fundera tillsammans. Att vrida och vända. Att planera och utvärdera. Att drömma och provtänka. Den är till för arbetslaget, för förtroendevalda, för ideella medarbetare – för alla som har intresse av diakonala frågor. Den är diskussionsunderlaget vi själva saknade.” Så skriver vi i inledningen till boken ”Som en rörelse På spaning efter diakoni i vår tid” (Verbum 2018).

En längtan som – med hjälp av otroligt duktiga och kompetenta diakoner eller personer med nära koppling till diakoni – genom samtal och diskussion till slut mynnade ut i en inspirationsbok om diakoni.

Igår hade vi den stora förmånen att få ha bokrelease under Växjö stifts fortbildningsvecka och i samband med denna tacka några av alla dem som medverkat.

Nu hoppas vi på att boken och utställningen med Kent Wistis tavlor får bidra till samtal och reflektion och att diakoni hamnar högt på agendan. För: ”Diakoni är församlingens bas och det som ger näring åt hela kyrkan. Om Kristus är huvudet för kyrkan är diakonin kyrkans lunga som syresätter hela kroppen.” (Abel Moya, präst i Costa Rica, och en av alla medverkande i boken)

/Karin och Lotta

Boken kan beställas här.