Att vilja bli diakon

Apg 6:1-6
Tavla av Kent Wisti
Från utställningen Som en rörelse – På spaning efter diakoni i vår tid.

Vi delar i några inlägg med oss av projektet Som en rörelse, som vi arbetat med de senaste två åren, och som inte bara är en bok. Till boken finns 13 målningar av Kent Wisti. Varje målning är kopplad till ett bibelord som i sin tur hänger ihop med ett kapitel i boken. Följ med oss i Som en rörelse och låt oss prata, diskutera, ventilera och debattera vad diakoni är och kan komma att vara.

Andra kapitlet handlar om utbildning och rekrytering av diakoner. Diakonutbildningen bedrevs fram till 2014 på diakoniinstitutioner på uppdrag av Svenska kyrkan. Därefter har Svenska kyrkan själv tagit över ansvaret för utbildningen, och den bedrivs idag i Lund och Uppsala, delvis tillsammans med blivande församlingspedagoger, kyrkomusiker och präster. En stor utmaning för Svenska kyrkans utbildningsinstitut har varit och är att förvalta arvet och kunskapen från diakoniinstitutionerna.

Församlingen är den grundläggande rekryterande miljön. Det är där det diakonala förhållningssättet synliggörs och de naturliga mötena sker. Där kan tankar väckas och uppmuntrande frågor ställas. En del församlingar är väldigt duktiga på att se medlemmarna och deras gåvor och möjligheter till tjänst inom Svenska kyrkan, men generellt kan församlingarna behöva bli bättre på detta.

Läs mer om vägen till diakonyrket i ”Diakonen ska leda och inspirera – om diakonutbildning och rekrytering” med Håkan Stenow, Camilla Borg och Monica Sölvesdotter Olsson.