Diakoni och teologi

Apg 2:42
Tavla av Kent Wisti
Från utställningen Som en rörelse – På spaning efter diakoni i vår tid.

Vi delar i några inlägg med oss av projektet Som en rörelse, som vi arbetat med de senaste två åren, och som inte bara är en bok. Till boken finns 13 målningar av Kent Wisti. Varje målning är kopplad till ett bibelord som i sin tur hänger ihop med ett kapitel i boken. Följ med oss i Som en rörelse och låt oss prata, diskutera, ventilera och debattera vad diakoni är och kan komma att vara.

Det tredje kapitlet handlar om diakoni i ett gudstjänstperspektiv. För att förstå diakoni måste vi börja i ett teologiskt sammanhang som tar avstamp i skapelsen. ”Gud skapar världen skön, vacker och god. Men som en konsekvens av syndafallet är den sargad och människor lider. Vi har tagit ett steg bort från det som är tanken med våra liv. Men Jesus sänds som ett barmhärtighetens tecken, som försonare och som Guds kärlek inkarnerad. Det är den kärleken som kyrkan är och ska vara ett utflöde av. Diakoni är Guds kärleksgärning i världen där kyrkan har till uppgift att gå in i kampen för en hel skapelse och mänskligare värld – att läka sår, att försona där så behövs och att räcka frid och fred till världen.”

Läs mer i kapitlet ”Med Kristus som förebild – ett teologiskt perspektiv” med biskop Fredrik Modéus.