Vad kommer diakoni att innebära i framtiden?

Jer 29:7
Tavla av Kent Wisti
Från utställningen Som en rörelse – På spaning efter diakoni i vår tid.

Vi delar i några inlägg med oss av projektet Som en rörelse, som vi arbetat med de senaste två åren, och som inte bara är en bok. Till boken finns 13 målningar av Kent Wisti. Varje målning är kopplad till ett bibelord som i sin tur hänger ihop med ett kapitel i boken. Följ med oss i Som en rörelse och låt oss prata, diskutera, ventilera och debattera vad diakoni är och kan komma att vara.

Diakonen måste vara identitetsbäraren, särskilt när uppdraget är att leda ideella och samarbeta med många olika aktörer. Utmaningen är att fortsätta verka i gränslandet, tvärvetenskapligt och i skärningspunkten mellan kyrka och samhälle. Det gäller att se upp för diken: att samarbeta med alla utan reflektion över kyrkans identitet eller att leva inåtvänt utan samröre med det omgivande samhället. För att kunna gå den balansgången krävs att diakonin är djupt rotad i kyrkans tro.

Läs mer i: ”Rebell eller underleverantör – på spaning efter diakoni i vår tid” med Helena Ask, Sara Carlsson, Elinn Leo Sandberg, Åsa Wikman, Monica Sölvesdotter Olsson och Ann Aldén