Att tänka strategiskt

Luk 10:25-37
Tavla av Kent Wisti
Från utställningen Som en rörelse – På spaning efter diakoni i vår tid.

Vi delar i några inlägg med oss av projektet Som en rörelse, som vi arbetat med de senaste två åren, och som inte bara är en bok. Till boken finns 13 målningar av Kent Wisti. Varje målning är kopplad till ett bibelord som i sin tur hänger ihop med ett kapitel i boken. Följ med oss i Som en rörelse och låt oss prata, diskutera, ventilera och debattera vad diakoni är och kan komma att vara.

Nästa kapitel handlar om diakonal strategi. ”Om målet är att bygga ett gott samhälle behöver kyrkan fråga sig hur det ska gå till. Det behövs kunskap för att möta ett behov som uppstår, precis som att en läkare behöver undersöka och ställa diagnos för att ge rätt medicin.” Överfört till kyrkans sammanhang är det viktigt att ta ett steg tillbaka utan att tappa kontakten med sin medkänsla. Eller annorlunda uttryckt – att uppfyllas av medlidande men inte springa på alla bollar. I boken Ekonomiskt bistånd i församlingen (2015) skriver Magnus om skillnaden på de båda musikfestivaler som Bob Geldof tagit initiativ till: Live Aid och Live 8. Den första, 1985, var en insamlingsgala medan den senare, 2005, var en påtryckningsgala. Insamling handlar ofta om kortsiktiga bidrag och akuthjälp medan påtryckning handlar om förändring av strukturer och om långsiktig hållbarhet. På samma sätt behöver kyrkan en struktur för att bygga upp, att främja och värna, att förändra orättfärdiga strukturer, men också att på olika sätt hantera akuta situationer. Som ett redskap i det arbetet kan den modell användas som finns i Ett biskopsbrev om diakoni. Modellen har tre steg: se, analysera, handla. Det är diakonen som ska kunna göra analysen utifrån sin kompetens att ha blick för hur omvärlden ser ut och redskap för att dra rätt slutsatser och därefter utforma handlingsplaner för arbetet.

Diakonin har två fokus som inte är motsatser. Caring har fokus på omsorg och gemenskap, exempelvis att skapa inkluderande mötesplatser där människor kan finna en plats och tillhörighet. Curing handlar om att jobba med förändringsarbete och problemlösning. Om Live Aid handlar mer om caring handlar Live 8 om curing.

Läs mer: ”Tänk först, handla sedan – om diakoni och strategi” med Magnus Bodin