Diakoni är kyrkans lunga

Matt 25:35-36
Tavla av Kent Wisti
Från utställningen Som en rörelse – På spaning efter diakoni i vår tid.

Vi delar i några inlägg med oss av projektet Som en rörelse, som vi arbetat med de senaste två åren, och som inte bara är en bok. Till boken finns 13 målningar av Kent Wisti. Varje målning är kopplad till ett bibelord som i sin tur hänger ihop med ett kapitel i boken. Följ med oss i Som en rörelse och låt oss prata, diskutera, ventilera och debattera vad diakoni är och kan komma att vara.

Nästa kapitel har ett internationellt perspektiv där vi samtalar med en präst från Costa Rica. ”Många kyrkor uppfattar diakoni som att lindra symptomen av orättvisor. Men vi måste fundera över själva orsaken till hungern, törsten, arbetslösheten, det könsrelaterade våldet, miljöförstöringen eller andra sociala problem.” Det finns två sätt att förhålla sig som kyrka. Det ena sättet är att fly och inte ta in omvärlden utan låta kyrkan definiera en beständig gudsbild utan tolkning. Det andra låter verkligheten vara utgångspunkten för tolkningen och definiera kyrkans uppdrag. Det diakonala arbetet måste syfta till att förändra orättfärdiga strukturer.

Då syresätts kyrkan som annars kvävs och somnar in.

Läs mer i kapitlet ”Diakoni är kyrkans lunga – ett internationellt perspektiv” med Abel Moya.