På ny arena

Vi delar i några inlägg med oss av projektet Som en rörelse, som vi arbetat med de senaste två åren, och som inte bara är en bok. Till boken finns 13 målningar av Kent Wisti. Varje målning är kopplad till ett bibelord som i sin tur hänger ihop med ett kapitel i boken. Följ med oss i Som en rörelse och låt oss prata, diskutera, ventilera och debattera vad diakoni är och kan komma att vara.

Mark 16:15
Tavla av Kent Wisti
Från utställningen Som en rörelse – På spaning efter diakoni i vår tid.

Nästa kapitel handlar om diakoni på nätet. Diakonins uppdrag gäller inte bara det fysiska rummet. Kyrkan har också ett diakonalt ansvar i den digitala världen. Internet erbjuder mängder av platser för möten och erfarenheter. Här sprids värme, här hämtas information och ropas efter bekräftelse. Men här finns också hat, desinformation och fördomar. Svenska kyrkans uppgift är att visa på att vi finns och är intresserade av det som människor vill berätta. Kyrkan måste skapa förtroende och visa att vi inte bara vill informera om vår verksamhet, utan att vi också vill lyssna. Annars blir det aldrig trovärdigt. ”Tvåvägskommunikation är nyckeln för ett bra arbete för kyrkan på nätet. För vad är diakoni om inte att svara an på ett rop? – Se mig! Och vilka är vi när vi slutar lyssna till vår nästa?”

”När vi som kyrka möter hårdare tonläge behöver vi lägga vikt vid att samtalet blir balanserat och inte svara med samma mynt. Att vänligt och genomtänkt bemöta ett provocerande uttalande utan att trycka tillbaka kan ta udden av ett uppskruvat tonläge.” Det är viktigt att bemöta olika åsikter med värme och ett mått av öppenhet för att undvika cementering av starka åsikter. Dialog kan hjälpa människor att våga byta position.

Läs mer i kapitlet ”Diakon och präst behövs också på internet – om diakoni på ny arena” med Klara Roxbergh.