Profetisk diakoni

Vi delar i några inlägg med oss av projektet Som en rörelse, som vi arbetat med de senaste två åren, och som inte bara är en bok. Till boken finns 13 målningar av Kent Wisti. Varje målning är kopplad till ett bibelord som i sin tur hänger ihop med ett kapitel i boken. Följ med oss i Som en rörelse och låt oss prata, diskutera, ventilera och debattera vad diakoni är och kan komma att vara.

Jes 1:16-17
Tavla av Kent Wisti
Från utställningen Som en rörelse – På spaning efter diakoni i vår tid.

Hur kan kyrkan vara relevant och göra skillnad? Profetisk diakoni kommer av ordet profet, ett uttryck som i Gamla testamentet syftar på en sanningssägare. Profeten var modig, gick mot strömmen, sa det obekväma och synliggjorde orättvisor. Profetens roll blir en förebild för att ta sig an diakonala frågor i dag. Det handlar om att utifrån en kristen livstolkning synliggöra orättvisor och uppmärksamma när människor far illa – det är det som är det profetiska. Profetisk diakoni är ett uppdrag utåt mot samhället och dess maktfunktioner, att uppmärksamma situationer och strukturer där människor på olika sätt riskerar att hamna i kläm. Men för att kyrkan ska vara trovärdig krävs också att våga vara profetisk in mot den kyrkliga organisationen. Profetisk diakoni är inte bara diakonens ansvar – det är hela kyrkans ansvar. Därför krävs det ett större grepp på ett strukturellt plan för att lyfta fram den profetiska diakonin.

Läs mer i kapitlet ”En kyrka som för en gångs skull blir relevant – om profetisk diakoni” med Erik Lundström.