Att hitta sina resurser

Vi delar i några inlägg med oss av projektet Som en rörelse, som vi arbetat med de senaste två åren, och som inte bara är en bok. Till boken finns 13 målningar av Kent Wisti. Varje målning är kopplad till ett bibelord som i sin tur hänger ihop med ett kapitel i boken. Följ med oss i Som en rörelse och låt oss prata, diskutera, ventilera och debattera vad diakoni är och kan komma att vara.

Luk 1:30-38
Tavla av Kent Wisti
Från utställningen Som en rörelse – På spaning efter diakoni i vår tid.

Detta kapitel tar upp temat empowerment. Socialt företagande handlar om att ta vara på människors resurser och bedriva verksamhet utifrån det. Målet är, förutom kunskapsmässig utveckling, att deltagarna utvecklas på det personliga planet. När arbetsmarknaden ställer krav på högeffektivitet och topprestationer kan det bli svårt för många människor att passa in. Då kan kyrkan genom socialt företagande vara en motpol. Empowerment i socialt företagande gör att det diakonala uppdraget blir verkligt och syns utåt. En grundhållning är att vinsten inte är det primära – utan att människor blir upprättade, en drivkraft i enlighet med diakonens vigningstjänst. ”Det handlar om mer än bara en sysselsättning. Det är det som är utmärkande när kyrkan driver socialt företagande – helhetssynen och uppföljning av den enskilde.”

Läs mer i kapitlet ”Människors upprättande går före vinst – om empowerment i diakonal verksamhet” med Anna Bertilsson.