96 LAMPOR Om oss som brann och försvann

Vi hoppas och längtar och tror att sommaren får innebära några stunder i hängmattan, vid stranden eller i ett soffhörn uppkrupen med en bok.

Vi brukar varje sommar recensera och tipsa om aktuella böcker som berör det diakonala området – så även i år.

96 LAMPOR Om oss som brann och försvann, av Jacob Langvik, Argument förlag.

Sex personer delar med sig av tankar, tvivel, grubblerier och frågor om tro och kyrka. Personer som varit aktiva kristna men som valt att lämna kyrkan och i vissa fall även sin tro. De berättar om upplevda förväntningar, om relationen till Gud, välregisserade gudstjänster, präktighet, saknad av en predikan som bränner till och mycket annat.

Någon beskriver längtan efter en nerv, efter ett delande av liv, sårbarhet och osminkad ärlighet. Att det var lättare att uppleva tolerans och värme utanför kyrkan än i den. ”Det fanns till och med människor som inte kallade sig kristna, men som fick mig att känna mig mer älskad, sedd och bekräftad än av de som sa sig tillhöra den Gud som älskar alla.” Man måste vara på ett visst sätt för att passa in annars ingår man inte i gemenskapen.

Hur gör vi när någon tycker att det känns skönt att lämna kyrkan? Försöker vi krampaktigt hålla kvar våra medlemmar när de av olika orsaker inte orkar eller vill vara kvar i kyrkan? Finns Gud utanför kyrkan? Försöker vi stänga in Gud i kyrkan? Hur gjorde Jesus? Kanske behöver en del lämna kyrkan för att kunna återkomma och hitta tillbaka till tron och Gud igen?

Ger vi utrymme och möjlighet till samtal om tvivel, om livets sårbarhet, om gudstjänstens och predikans budskap?

Många frågor – var finns svaren? Boken gav mig anledning till självreflektion och självrannsakan. Både som kristen och som en del av Svenska kyrkan. En bok som berörde mig och som jag varmt kan rekommendera dig att läsa.

/Monica Sölvesdotter Olsson

stiftsdiakon i Växjö stift