Natt och Dag – Ord för årets alla dagar

Vi hoppas och längtar och tror att sommaren får innebära några stunder i hängmattan, vid stranden eller i ett soffhörn uppkrupen med en bok.

Vi brukar varje sommar recensera och tipsa om aktuella böcker som berör det diakonala området – så även i år.

Natt och Dag, Ord för årets alla dagar av Ylva Eggehorn, Verbum

I denna bok delar Ylva Eggehorn med sig av sådant som hon tidigare har skrivit, blandar psalmtexter och prosa, egna tankar och reflektioner. Hon lägger in små stråk av kyrkoåret och sådant som kännetecknar våra årstider och delar in allt i en text per dag. En del dagar består av några rader och andra av flera sidor. En del texter hänger ihop men alla går att läsa oberoende av varandra en och en. Eftersom jag blev ombedd att läsa boken för att recensera den så har jag läst den i ett sträck. Det har varit som att sitta med Ylva Eggehorn själv vid hennes köksbord och lyssna på hennes reflektioner och det hon själv vill dela med sig av. Vissa stycken är tagna ur hennes eget liv vilket ger den personliga intima känslan, som om hon satt alldeles bredvid och berättade. Hennes beskrivningar av sina gudsmöten är nakna och äkta. Att Ylva Eggehorns liv inte har varit spikrakt blir tydligt. Och vems liv har varit spikrakt? Igenkänningsnivån är hög i hennes vemodiga skildringar av livet med små glimtar av paradis.

Jag tror att den här boken tilltalar människor som gillar att reflektera, som har lite kläm på kyrkoårets innebörd och är nyfiken på Gud och vad Gud vill säga oss genom bibelberättelserna rätt in i vår vardag. Detta är inte, som jag först trodde utifrån titeln, en bok att läsa högt ur som andaktsmaterial. Den här boken är till för egen självreflektion. För att läsa och bli berörd.

”Om du trodde att Gud kommer med makt och krav, titta i en annan riktning: Kärleken är här. Gud är inte intresserad av att vara störst, bäst och främst. Gud är intresserad av dig. Gud böjer sig ner för att se in i ditt ansikte. Och frågar: Hur har du det? Vad kan jag göra för dig?” Ur Natt och Dag för årets alla dagar 26 februari

Sara Carlsson, diakon i Jönköpings församling