Gör inte skillnad på människor

Vi hoppas och längtar och tror att sommaren får innebära några stunder i hängmattan, vid stranden eller i ett soffhörn uppkrupen med en bok.

Vi brukar varje sommar recensera och tipsa om aktuella böcker som berör det diakonala området – så även i år.

Gör inte skillnad på människor, av Sara Grant och Eva Brunne, Verbum

Orädd. Kvinna. Biskop. Homosexuell. Feminist.
Biskop Eva Brunne är å ena sidan en alldeles unik person, å andra sidan väl grundad i Svenska kyrkan. Genom boken som summerar hennes verk och tid som biskop får läsaren följa olika teman. Det handlar både det som biskop Eva drivs av och de debatter som följt av att hon tagit ställning för det som hon förefaller vara självklart. Eva Brunne är en symbolperson, och en unik sådan, eftersom hon själv ser det stora värdet i att faktiska personer bär på en historia. Även om hon är en enskild person, så säger hennes livsverk i Svenska kyrkan något om den kultur och historia som finns i vår organisation. Eva Brunne är en person att vara stolt över.

Hon berättar om de kamper som finns och som alltid verkar grunda sig i antaganden om världen och om en kristens uppdrag i livet. Det handlar om att vara kyrkan på nya sätt och alltid i dialog med sin omvärld. Hennes demokratiska skolning verkar ha utvecklats i Kristna Studentrörelsen och hennes medlemskap i EKHO (ekumeniska grupperna för kristna hbtq-personer) har varit ett av hennes viktiga sammanhang, men känslan för mänskliga rättigheter och demokrati finns som en konstant i henne. Kanske är det barndomen, kanske något annat, men det är en solid grund som hon står på. Hon förefaller vara mycket trygg och hon har en fast övertygelse, som bär henne genom livet. Eva Brunne är historisk och jag menar att alla borde läsa denna boken. Den är lättillgänglig och intressant. Den berättar hennes historia, samtidigt som den målar en bild av heta samtidsdebatter.

För oss som följt Eva under längre tid ger den nog inte så mycket nytt, men jag är glad över att hennes tid som biskop summerats i en bra bok. Vid hennes dop bad prästen ”Gud, hon ska vandra genom en farlig värld, led henne på dina vägar.” Snart lägger hon ner biskopsstaven. Jag ser med spänning fram emot att se de vägar som Eva Brunne kommer ta framöver – i vår värld och i vår kyrka.

Frida Ohlsson Sandahl

Vill du veta mer kan du lyssna på podden ”Behåll hatten på – om att gå först”, där Frida Ohlsson Sandahl och Erik Gyll tillsammans med biskop Eva Brunne pratar om hur det är att gå först, om att vara världens första öppet lesbiska biskop och om att ständigt vara en symbolperson. Samtalet tar lyssnaren med på befrielsemanifestation 1980 (numera Stockholm Pride), rapport från en arbetsgrupp ”Kyrkan och homosexualiteten” 1994, kyrkomötet 2009 och biskopsbesök i Tanzania 2019.