Munken inom dig av Annika Spalde

Vi hoppas och längtar och tror att sommaren får innebära några stunder i hängmattan, vid stranden eller i ett soffhörn uppkrupen med en bok. Vi brukar varje sommar recensera och tipsa om aktuella böcker som berör det diakonala området – så även i år.

Munken inom dig, Den helige Benedikts verktyg för ett gott liv av Annika Spalde, Argument förlag

Hur kan vi leva ett bra, autentiskt kristet liv i dagens miljö och samhälle? Det är egentligen grundfrågan som Annika Spalde lyfter i boken. Hon utgår från sin egen längtan efter ”ett hjärtats liv, delat med andra, med tid för bön och tystnad”.

Författaren tar oss med på en historisk bakgrund till Benedikt och hans regel samt hur den har tolkats genom tiderna. ”Lydnaden, ödmjukheten och det kärleksfulla tjänandet är grundstenarna. Tystnaden, gemensam bön och enskild meditativ läsning är viktiga redskap.”

Boken fortsätter med 15 verktyg för vardagen där du kan hitta inspiration om hur du kan använda dig av och inspireras av Benedikts regel i ditt eget liv. Ett exempel handlar om gästfrihetens gåva där kapitlet inleds med följande: ”Alla gäster som kommer skall tas emot såsom Kristus, ty han själv kommer att säga: Jag var främling och ni tog emot mig” och avslutas med konkreta tips på hur du/vi kan praktisera gästfrihet i vår vardag.

I slutet av boken skriver författaren om hur vi kan, om vi vill, gå vidare genom att bli så kallade oblater, det vill säga personer som inte avlagt klosterlöften men som lever i nära gemenskap med klostren och även upptas som oblat genom en enkel ceremoni.

Boken är välskriven och spännande då författaren har som ambition att verkliggöra en klostermentalitet mitt i vår vardag. Boken provocerar mig som läsare – måste jag ta ett sådant avstånd från världen för att finna sann kristendom? Samtidigt balanserar författaren den provokationen genom att avsluta med att uppmuntra till att skriva egna livsregler  eller att läsa tolkningen av klosterlöftena av Benedikt: att söka: stabilitet, ständig omvändelse, lydnad och fredliga relationer – egentligen handlar det om ett sätt att ge Gud, din gudsrelation och konsekvenserna av tron mer utrymme. Det kan du göra genom att ständigt ha följande frågor aktuella:

Hur kan jag öva mig i ödmjukhet?
Hur vill jag praktisera gästfrihet?
Hur kan jag leva mer fredligt?
Hur kan jag sträva mot mer enkelhet?

Om du vill veta mer om Benedikt och klosterliv och om att leva inspirerad av klosterlivstanken avslutas boken med ännu mer boktips och kontaktuppgifter.

Karin Ahlqvist, diakonibloggen