Diakonimottagning i Kalmar

Vi kan alla hamna i krissituationer som drabbar vår privatekonomi, till exempel arbetslöshet, sjukskrivning eller annat inkomstbortfall.  Runtom i Sverige upprättar Svenska kyrkan och andra organisationer, till exempel Hela Människan och Stadsmissionen, mottagningar och verksamheter dit människor kan vända sig för ekonomiskt stöd. Många gånger sker detta i samverkan med olika aktörer. Diakonibloggen kontaktades av Svenska kyrkan i Kalmar inför deras öppnande av diakonimottagning imorgon.

Verksamheten vänder sig till den som är i akut behov av mat och erbjuder också hjälp med fondansökningar, ansökan om skuldsanering samt möjlighet till ekonomisk rådgivning. Kommunikatör Anna Braw skriver: ”Kalmar öppnar på onsdag en diakonimottagning där Kalmar Stadsmissions diakon tillsammans med alla Kalmar pastorats diakoner under två arbetspass varje vecka tar emot människor som är i behov av tillfälligt ekonomiskt stöd” … ”bakgrunden är att de vill samarbeta för att kunna ge det stöd de kan med de resurser de har på ett så praktiskt och tillgängligt sätt som möjligt”.

Imorgon öppnar Diakonimottagningen i Kalmar. Du kan läsa mer om verksamheten här på Svenska kyrkans hemsida.