Bön för klimatet

Temat om klimat och miljö dominerade senare delen av år 2019 på diakonibloggen. Att värna vår planet och vända den förödande utvecklingen världen står i är nödvändigt för jordens och mänsklighetens fortlevnad. För kyrkans del upphör detta ämne aldrig att vara aktuellt och vi måste fortsätta att verka för och be för vårt klimat och för miljön. Som tema här på bloggen avslutar vi ämnet för nu med just bön för klimatet i ett inlägg formulerat av Jonas Löhnn.

Var möter vi Gud? I Apg 17:24 kan vi läsa: Gud som har skapat världen och allt den rymmer, han som är herre över himmel och jord, bor inte i tempel som är byggda av människohand. Vår viktigaste gudstjänst är vad vi gör med våra liv. Kristen tro handlar om hur vi agerar i skapelsen som Gud satt oss i. Vi får se upp så att vi inte för mycket lägger fokus på att bli vårt eget mål, som individer eller som kyrka. Vi har ett större syfte. Kristus möter oss i nattvarden, i bröd och vin, på ett alldeles särskilt sätt. Till hans åminnelse. Men vi möter honom också i den medmänniska vi ställs inför. I den slagne som behöver en nästa. I allt det som Gud har gett existens. Och Guds skapelse är en fantastisk kyrka, naturen är inte byggd bara av människohand. Här är också heligt rum. Det är gott att få vara här!

Vilken roll har kyrkan i att göra en god framtid möjlig? Är det ointressant för oss kristna hur det blir? Är vår kallelse till ett annat liv än detta – efter detta – eller är det till detta liv infogat i något större? I biskopsbrevet (2019), som är en uppdatering av det som formulerades fem år tidigare, om klimatet, står följande:

Idag framstår klimatkrisens andliga och existentiella karaktär kristallklart. Hotet är verkligt. Klimatförändringens följder är påtagliga. Oro och ångest, men också skuld och skam i relation till klimatet är allmänna samtalsämnen. Jorden runt visar de barn och unga, som vi håller på att lämna en springnota åt, allt större handlingskraft. Ingen mediekanal med självaktning kan längre avfärda seriöst klimatarbete som irrelevant.

Bön för klimatet (ur Ett biskopsbrev om klimatet)
Evige Gud, hela jorden är full av din härlighet. Till dig bär vi fram skapelsens våndor i klimatkrisens tid.
Vi ber om nåden att få göra gott,
som dina skapade medskapare.
Jesus Kristus, du har gått på vår jord och lever mitt ibland oss.
Gör oss känsliga för människors och hela skapelsens lidande.
Stärk oss i arbetet för ett värdigt liv,
i rättvisa och solidaritet med dem som lever
och kommer att leva.
Heliga Ande, modets och självbesinningens kraft,
du talar till våra samveten.
Trösta oss när vi lider och plågas av ångest.
Ge oss oro när vi domnar i bekvämlighetens ro.
Skapa om oss till att bli vad vi är:
en enda mänsklighet under samma himmel.

AMEN​

Jonas Löhnn, stiftsadjunkt Växjö stift