Fler diakoner till kyrkomötet!

Bild från Svenskakyrkan.se

Svenska kyrkan är, med sina 6,1 miljoner medlemmar, Sveriges största medlemsorganisation. Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta organ på nationell nivå och dess 251 ledamöter väljs av medlemmarna.”

Diakoni och diakonala frågor bärs av oss alla kristna. Men diakoner är diakonins sakkunniga ledare och har erfarenhet och kompetens. I kyrkomötet finns i dag två diakoner och en diakon sitter med i kyrkostyrelsen. Det tycker vi är för lite och vi uppmanar alla diakoner att engagera sig i kyrkopolitiken för att kunna påverka i de beslutande organen.

Det är inte svårt att engagera sig. I kyrkovalet deltar olika nomineringsgrupper, de sammanslutningar och intressegrupper som formats för engagemang i kyrkans liv och verksamhet. Det går alldeles utmärkt att kryssa för de personer på valsedlarna som vi vill ska sitta med i kyrkomötet. Tänk om det fanns flera diakoner att kryssa för när vi går till val 2021! Du kanske är en av dem? Vilken skillnad vi kan göra om vi tillsammans kan påverka de beslut som fattas.

Kyrkomötet beslutar i frågor som handlar om kyrkoordningen och andra frågor som har betydelse för hela Svenska kyrkan, till exempel kyrkohandboken, den kyrkliga organisationen, tillhörigheten till Svenska kyrkan och kyrkans vigningstjänst. Nätverket för främjande av diakonalt ledarskap vill bland annat att vigningslöftena för diakoner ses över, och rätt väg att gå är att påverka kyrkomötet och kyrkostyrelsen.

För att påverka och förändra måste diakonala perspektiv finnas med i kyrkomötet – det handlar om all den gemenskapsbyggande och individstödjande verksamhet som pågår, förebyggande diakonala insatser och inte minst den profetiska diakonala rösten som diakoner har ett särskilt ansvar för.

Så du som är diakon, börja engagera dig i kyrkopolitiken, det är en väg till förändring!

Nätverket för främjande av diakonalt ledarskap