Vi fortsätter, eller hur?

Tack! För att ni har varit med och bett med oss dessa två veckor och för att ni har delat inlägget vidare jättemånga gånger. Bönen är en rörelse där vi förenas i tro och vänder oss till vår Gud samtidigt som vi månar om varandra och visar omtanke. Det blir ringar på vattnet, förening och spridning på samma gång.

I sociala medier ser vi en ökad bönerörelse, där församlingar ställer om sitt arbete med öppna kyrkor och tider för organiserad eller enskild bön. Social distansering, ja, men också ofta med möjlighet till digitalt deltagande, vilket skapar känsla av tillhörighet mitt i karantäntid. Böneinitiativen är många och det är fantastiskt! Privatpersoner bjuder in sina vänner och bekanta att be en viss tid på dagen. Vi ber för världen, för beslutsfattare, för vårt land, för ensamma och isolerade, för sjuka och all vårdpersonal, för sörjande, för alla som behöver tröst, för allas vår oro. Herre, förbarma dig!

Diakonibloggens bön i orostid ligger nu i en utökad version under fliken Böner.

Här är ytterligare några av de möjligheter som finns att be tillsammans med andra:
Bön formulerad av Sveriges kristna råd
Livesändning på Facebook från Taizé
Bön på Youtube med Niklas Piensoho

Något som vi också gläds över är all den initiativkraft som kommer till uttryck i sociala medier. Grupper startas på Facebook för att hjälpa människor att skaffa mat och mediciner, att utbyta idéer för att ställa om verksamheter i kyrkan och att visa uppskattning för vårdpersonal som lägger ner energi och hjärta för att hjälpa sjuka personer. Så det delar vi med oss av idag, en varm applåd kl 20 varje kväll för vårdpersonalen i vårt land. Tacksamhet och respekt!

[wpvideo zNs1v6wT]

Och när det gäller att ta ansvar – att hålla huvudet kallt, hjärtat varmt och händerna rena – och inte minst att be – vi fortsätter, eller hur?
Karin och Lotta