Ett annorlunda påsklov

Vi fick ett mail som starkt inspirerade till att skriva ett inlägg om det annalkande påsklovet och vad det innebär för familjer i coronatider. Tack för detta viktiga tips, Eleonore!

Påsklovet står för dörren. En påskhelg ligger framför som för många familjer blir väldigt annorlunda i år. Aktiviteter som för många brukar vara roliga inslag under lovet kan inte genomföras i år. Att träffa äldre släktingar, ha stort påskfirande, åka till badhuset, ishallen eller åka skidor. Många kommuner ställer in sina påsklovsaktiviteter.

Här finns trötta och oroliga föräldrar. Här finns barn som redan har varit hemma och missat skolan på grund av sjukdom. Här finns barn som måste vara själva hemma under lovet när föräldrarna jobbar. Här finns barn som utsätts för mobbning och kränkningar på nätet. Och här finns barn för vilka skolan till vardags är en fristad i en krånglig familjesituation.

Vi, som är vuxna, som är kyrka, som är samhälle, behöver se barn och unga som under påsklovet och i kristider lever under ansträngda förhållanden. Hur kan vi stötta familjer? Hur kan vi möta barn och ungdomar som känner ensamhet och oro och behöver ett sammanhang? Hur kan kyrkans medarbetare ställa om när verksamheterna ställer in? Förhoppningsvis kan vi hjälpas åt att väcka engagemang hos varandra. Engagemang för våra barn och unga i en utsatt tid.

Lotta på diakonibloggen med inspiration från Eleonore Svensäter