• Diakonibloggen
  • Sveriges kristna råd utlyser bön med anledning av Coronaviruset

Sveriges kristna råd utlyser bön med anledning av Coronaviruset

Sveriges kyrkor, församlingar och enskilda uppmanas att be för situationen i Sverige och världen utifrån Coronavirusets inverkan på individer och samhälle. Vi får dela vår oro och vårt hopp i gemensam bön.

/Karin och Lotta

Bön för Sveriges ledning och folk

Välsignad är du Gud vår Fader, som vårdar din skapelse och förbarmar dig över allt levande.

I denna oroliga tid sträcker vi oss mot dig i bön. Vi ber om vishet, vägledning och uthållighet för alla dem som har ett övergripande ansvar i samhället – regering, riksdag, myndigheter. Vi ber att de frimodigt visar tydligt ledarskap som strävar efter det gemensamma bästa.

Vi ber också för dem som arbetar inom sjuk- och hälsovården samt andra som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner. Låt oss alla bidra till ett samhällsklimat präglat av dialog och respekt, om ett samhälle som värnar alla människors värde och värdighet.

Vi ber för dem som drabbas av sjukdom och för dem som känner oro och ängslan. Ge oss kraft att som medborgare i Sverige och världen stödja varandra bortom egna intressen. Uppfyll oss med din heliga Ande som du har sänt till vår förvandling. Ge oss förmåga att visa på den kärlek och solidaritet som Jesus Kristus visar.

I Jesu namn.
Amen.