Hjältarna i vården

Jag möter dem varje vecka, hjältarna i vården.

I mitt deltidsarbete i Sjukhuskyrkan ser jag massor av personal röra sig på sjukhuset. Ingenstans i samhället har Covid -19 så stor och så tydlig inverkan som inom sjukvården. Ett stort antal yrkesverksamma människor i vårt land har fått steppa upp och ställa om i sitt arbete.

Det handlar om den personal som jobbar i direkt anslutning till covidsjuka patienter, som behandlar, vårdar, lindrar, tröstar, vakar hos döende… Det handlar om de som med mindre personalstyrka kämpar på andra avdelningar och möter patienter i sjukdomar av andra slag. Det handlar om chefer som står i utmaningar dagligen för att få ihop verksamheten och bemanningen. Det handlar om människor som tillfälligt gått in i sjukvården för att göra en insats i en ansträngd tid. Det handlar om slitvargar som kämpat på i många år.

I frontlinjen står IVA-peronalen. Ulle, en av mina vänner på Facebook, är sjuksköterska och har under pandemin gått in för att arbeta på IVA. Hon med många flera vittnar om den oerhörda trötthet och press som tär på vårdpersonalen efter flera veckors extrem arbetssituation under pandemin:

”Det som gör mig oerhört lessen är att se mina kollegor i alla yrkesgrupper uppgivna, gråtfärdiga, frustrerade, på väg att bränna ut sig, o ilskan över att vi jobbar i total ovisshet om allt. Vi får göra avkall på hela vårt privatliv, o bara ta en dag i taget o VILA de få dagar som finns för återhämtning.”

Så – visa omtanke mot vårdpersonal i din närhet, de – eller du om du tillhör gruppen – behöver allt stöd och omsorg de kan få! Och det bästa vi kan göra för att stötta dem – utöver att visa stöd i kampen för drägliga arbetsvillkor – är att hålla ut i alla de restriktioner som vi har matats med senaste månaderna. Jag citerar Ulle igen:

”Snälla snälla…ni kan inte leva som att allt är vanligt för covid 19 är inte över. Vi ber om den lilla respekten att stoppa smittspridningen för vi orkar snart inte mer.”

Aftonbladet har gjort ett collage med bilder och starka berättelser från anställda inom vården av Covid -19- patienter.

Jag delar en musikvideo från insidan av sjukhusmiljön, en fantastisk sång inspelad i en sjukhustrappa på länssjukhuset Ryhov i Jönköping. Njut av ”Somewhere over the rainbow” och fortsätt stötta hjältarna i vården.

[facebook url=”https://www.facebook.com/matilda.adolfsson.7/videos/10157034073441161/” /]

Lotta, diakon i Sjukhuskyrkan

Vi delar tankar och reflektioner med anledning av coronautbrottet. Har du funderingar som du vill dela med dig av? Hör av dig till diakoni.se@gmail.com. /Karin & Lotta