• Diakonibloggen
  • Möten mellan människor avgörande för integration!

Möten mellan människor avgörande för integration!

Människor från olika länder, kulturer och religioner har mötts på vårt språkcafé i vår församling sedan 2016. Vi har pratat, skrattat, gråtit, dansat, firat jul, Eid, persiskt nyår – och delat livet. Ensamkommande har bott inneboende hos församlingsbor. En del har haft sommarjobb i församling. En del har hjälpt behövande att handla och flytta. Människor har fått mötas över generationsgränser och dessutom varit en del av församlingens liv. Möten förändrar människor.

Vi har pratat om hur man blir en del av samhället – hur uppstår integration och inkludering?

Det alla är överens om är att det måste finnas mötesplatser, där man kan prata och lära känna varandra. Under pandemin är det svårt att mötas fysiskt men vi kan ha digitala möten, promenadgrupper och samtal. Möten behövs extra mycket nu.

Interreligiösa möten kan ske på olika nivåer. Det personliga mötet mellan två individer – att berätta och lyssna på varandra i nyfikenhet och i respekt. Det ger förståelse för varandra och kan göra en stärkt i sin egen tro.

Det lokala mötet mellan företrädare för olika religioner – att verka för samexistens och demokrati tillsammans i kommunen. Och möten på internationell nivå – där vi får samarbeta och stötta varandra mellan olika länder. Jag är glad att få vara en del av programmet En värld av grannar som inspirerar och arbetar med detta på många olika sätt.

Möten på olika nivåer är en viktig grund för integration, för inkludering – och i förlängningen för fred och demokrati. Tänk att som kyrka få vara en del i något så viktigt – och roligt!

Lisa Hofverberg, diakon i Hammarby församling, Svenska kyrkan i Upplands Väsby

Genom programmet ‘En värld av grannar – Interreligiös praktik för fred’ vill Svenska kyrkan främja fredlig samexistens och ett humant Europa, som präglas av social och andlig hållbarhet. Ett samhälle där människor värnar om sin nästa och försvarar demokratiska grundvärderingar – En värld av grannar.