Att fortsätta gå kärlekens väg

”Kanske får längtan ta större plats, längtan efter den verkliga gemenskapen i familjen, i kyrkan, på gymmet och med Gud.” Karin, församlingsmedlem

Vi är mitt inne i fastetiden och i år känns den evighetslång; en ökenvandring mot okänt mål… Temat för den gångna söndagens texter är Kampen mot ondskan och visst känns det högaktuellt!

Men trots allt vi förlorar, försakar och är utestängda från så finns en aspekt på tillvaron som inte är odelat negativ. Den stilla, ibland isolerande, tillvaron ger mig utrymme för reflektion och eftertanke kring tillvarons mening. Vad är viktigt i mitt liv? Vad saknar jag mest? Kanske upptäcker jag saker som är nya och goda för mig. Tid att vara stilla, få uppleva naturens läkedom, tid att öva mig i tacksamhet.

Kanske får längtan ta större plats, längtan efter den verkliga gemenskapen i familjen, i kyrkan, på gymmet och med Gud. Fastan ger mig möjlighet att fundera över vad som ger mig näring för livet och här kommer gudstjänstgemenskapen in. Hur länge klarar jag mig utan?

Tekniken har banat väg för nya möjligheter att fira gudstjänst och dela gemenskap med körvänner i digital uppkoppling, gott så. Kyrkorummet är öppet och välkomnar till enskilda samtal. Framtiden ligger för oss med teknikens möjligheter!

Men – kyrkan är VI, alla som bekänner oss till Kristus, och vi går förhoppningsvis stärkta ur krisen och finner nya möjligheter till utveckling. Kyrkans uppgift (vår uppgift) är lika viktigt som någonsin; att fortsatt gå kärlekens väg, värna om skapelsen, se min medmänniska och leva i evangeliets efterföljd. Längtar efter att få mötas igen!

Öppnade nyss min mormors nötta psalmbok och där fanns trösten!

” Hela vägen går han med mig,
   hjälper mig och är mitt stöd
   ger mig kraft i varje prövning,
   mättar mig med livets bröd.
Och om hjärtat skulle törsta,
   vägen kännas tung och lång,
   glädjekällor då ur klippan
   springer fram som förr en gång.”
Sv Ps 252:2

Med önskan om en välsignad fastetid och en Glad Påsk

Karin Gredegård, Jönköping

Vi skriver om det som pågår i spåren av den pandemi som ännu präglar tillvaron och om kyrkans roll i det. Vill du dela med dig av tankar och erfarenheter? Hör av dig till diakoni.se@gmail.com. /Karin & Lotta