• Diakonibloggen
  • Bokrecension – Hållbar vandring med Frälsarkransen

Bokrecension – Hållbar vandring med Frälsarkransen

Det är så lätt att bara tala om klimatkrisen men den kräver handling. Att jag som enskild genom små handlingar kan vara med och bidra till en mer hållbar värld inger hopp och blir en drivkraft att ta fler steg.

Sommaren är här och diakonibloggen presenterar ett antal boktips av skiftande slag. Håll till godo!

I år är det 25 år sedan Martin Lönnebos Frälsarkransen blev till. Av många många människor en omtyckt ledsagare för bön och kristet liv i form av ett band kring handleden av livets pärlor. Mycket material har tagits fram för att beskriva Frälsarkransens innebörd, från det enkla och fåordiga till mer omfattande texter för eftertanke och fördjupning. Frälsarkransen har använts i undervisning och samtal för barngrupper, konfirmander och samtalsgrupper, i gudstjänstsammanhang och vardagsarbete. Och pilgrimsvandringar inte minst. Och det är i pilgrimsvandringens anda som denna nyutkomna bok rör sig.

Hållbar vandring med Frälsarkransen, Pär Friberg och Magnus Myrberg. Verbum, 2021

Denna bok väckte min nyfikenhet direkt. En liten och behändig uppbygglig bok med tre olika perspektiv som ligger mig varmt om hjärtat: Frälsarkransen, pilgrimstanken och hållbarhetsfrågor. Författarna är pilgrimer och teologer och har skapat ett material som väl förenar dessa tre perspektiv.

Boken är enkelt och pedagogiskt uppbyggd och kan användas på olika sätt. Pilgrimsvandringen med innehåll och metodik lyfts inte primärt utan presenteras en bit in i boken. Den första delen fokuserar på pärlorna i Frälsarkransen och kan mycket väl vara grunden för en samtalsserie där hållbarhetsfrågorna ges stort utrymme. Hållbarheten har fokus både på det yttre där klimatfrågorna är centrala, men även den inre hållbarheten framhålls som lika viktig. ”Jordens överlevnad hänger ihop med själens mognad” konstaterar författarna i inledningen där de reflekterar kring just hållbarhet. Varje pärla presenteras med ett genomgående upplägg – en kort bön (som lätt kan läras in för den egna meditationen), en öppningstext och en fördjupande text som båda följs av reflektions- och/eller samtalsfrågor till eftertanke samt punkter för handling, en avslutande psalmvers och sedan utrymme för egna anteckningar.

Kanske är det den av de tre hemlighetspärlorna som skiftar i grönt, som presenterades i samband med Frälsarkransens 20-årsjubileum, som på ett särskilt sätt manar till omsorgen om miljön och medmänniskan. Att ha hållbarhetsperspektivet med i reflektion och bön kring pärlorna gav för min del ett vidare ljus över de välkända pärlorna. Och för den som är mindre bekant med Frälsarkransen sedan tidigare kommer hållbarhetsperspektivet med från början genom den här boken. Det är väldigt tilltalande att det finns punkter för handling för varje pärla. Det är så lätt att bara tala om klimatkrisen men den kräver handling. Att jag som enskild genom små handlingar kan vara med och bidra till en mer hållbar värld inger hopp och blir en drivkraft att ta fler steg.

Jag tilltalas av de korta psalmverserna som valts till varje pärla och slås av författarnas klockrena val av texter för att stryka under pärlans innebörd, en ren fröjd för mig som lever med psalmboken som en rikedom att ösa ur. Ett flertal psalmer passande för pilgrimsvandringen finns samlade i slutet av boken. En samling böner finns också, en del formulerade av författarna till boken. Den är en riktig skatt i bönen för skapelsen, för människor, djur och natur. Efter genomgången av pärlorna läggs alltså fokus på pilgrimsvandringen. Förutom psalmer och böner finns här förslag till ordning för andakt och mässa, bibelställen kopplade till skapelsen och att förvalta den, utrustningslista, lämpligt dagsschema, förberedelse och saker att tänka på vid pilgrimsvandring.

Jag kan verkligen rekommendera den här boken. En liten och lättillgänglig bok med ett stort och viktigt innehåll. En konkret handfast guide för pilgrimsvandringen och ett angeläget samtalsunderlag i församlingens klimat- och hållbarhetsarbete såväl som utmaning till eftertanke i den egna meditationen kring Frälsarkransen.

Treenige Gud,
som skapar, befriar och hjälper.
Väck vår längtan efter en hållbar framtid.