Vad ska jag rösta på?

Demokratin är en av anledningarna att rösta i kyrkovalet. Demokratin ska vi vara rädda om och värna och genom kyrkovalet har du som medlem också möjlighet att påverka vilket arbete och vilka frågor Svenska kyrkan ska ha fokus på. Mer diakonalt, socialt arbete? Mer gudstjänst? Mer musik eller barn- och ungdomsverksamhet? Vad är viktigt för dig som medlem?

Vad ska jag rösta på i kyrkovalet? Det är en fråga som vi den senaste tiden mött allt oftare. Den 19 september är det dags för val men redan nu kan du som medlem i Svenska kyrkan förtidsrösta.

Ofta blir vi glada när vi får frågan, för då finns det ett engagemang och en längtan efter att få använda sina demokratiska rättigheter. Ofta brukar kyrkovalet inte dra till sig horder av människor som väljer att rösta, och kunskapen om hur röstningen går till och vad en kan rösta på, kan hos många bli bättre.

Ibland kan vi då få svaret – ja, men jag går ju inte så ofta i kyrkan och jag vet inte vad de olika nomineringsgrupperna står för och vill. Då uppmanar vi till lite googlande och reflektion – Vad är viktigt för dig? Vad betyder kyrkan för dig? Oavsett hur ofta eller när du väljer att besöka kyrkan – som medlem har du en viktig roll att påverka, önska och faktiskt måla upp en hållbar väg för kyrkans fortsatta utveckling. Här kan du läsa mer om de olika nomineringsgrupperna: https://www.svenskakyrkan.se/kyrkoval/om-kyrkovalet/nomineringsgrupper-och-kandidater

Svenska kyrkan har gjort en bra och översiktlig sajt med information om valet. Dela gärna vidare!

Vi uppmuntrar ivrigt:
Använd din röst!