Diakoni – reflektion och praktik

Nu äntligen är den här, en reviderad utgåva, som innehåller ny forskning och erfarenheter från det diakonala arbetsfältet. Bokens författare är forskare och/eller yrkesmässigt verksamma inom området diakoni.

Vissa stunder var vi nära att ge upp, andra gånger blev vi ivrigt uppmuntrande. Tillsammans med andra diakoner, teologer, forskare och praktiker har vi skrivit en ny uppdaterad version av Diakoni – reflektion och praktik. Boken är en grundbok som vänder sig till studenter på högskolor och kyrkliga utbildningsinstitut och till det diakonala arbetets utövare och alla som i övrigt är intresserade.

Redaktörer är Elisabeth Christiansson Drake, Mats J. Hansson och Stig Linde. I antologin tecknas en bred bild av diakoni, allt från diakonihistoria, diakoni som bibliskt begrepp, diakoni och maktstrukturer och hur det diakonala arbetet idag ser ut och byggs upp.

Vi har fått förmånen att genomföra en nationell studie om hur diakoners tjänstgöring i gudstjänsten idag ser ut. Diakonens uppdrag definieras i Svenska kyrkan som karitativt, inriktat på social omsorg. Men hur gestaltas detta i liturgin? Vi har granskat styrande dokument och jämfört med hur det ser ut i praktiken. Spännande är att 95% av de svarade uppgav att de tjänstgör i gudstjänst under olika former och intervaller.

Vi hoppas du blir nyfiken och vill läsa mer. Vill du höra oss berätta om undersökningen så presenteras den vid diakonikonferensen ”Kallad till diakoni” på Ersta den 1-2 september 2022.

Läs gärna boken, och hör av dig till oss om du vill att vi kommer ut och berättar om studien och reflekterar om hur vi tillsammans kan tänka kring diakonens karitativa och liturgiska roll.

Lotta och Karin