Bön om fred och längtan efter att få hjälpa

I helgen handlade jag en nödradio och vattendunkar och googlade efter broschyren ”Om krisen eller kriget kommer”. Konserver köpte jag också, i likhet med många andra.

Det är bara två år sedan pandemin slog till och vi började leva med restriktioner. Ett hot om krig känns efter pandemin inte som något overkligt hot utan snarare ett realistiskt, om än fasansfullt, scenario. För vem trodde att vi skulle behöva leva med munskydd och handsprit och oroa oss för liv och hälsa under så lång tid? Pandemin har öppnat ögonen för oss – att verkligheten snabbt kan förändras.

Vad som dock inte förändras är längtan efter att medmänsklighet, värme, gemenskap och solidaritet ska få vara normgivande och tongivande i vårt samhälle. I hotande situationer går vi samman. Vi läser om fredsdemonstrationer, medlingsförsök, om insamlingar och öppna kyrkor. Vi förbereder oss på nytt för en flyktingvåg och hoppas att solidaritetens hjärta får vara mottagare.

För dig som vill hjälpa finns bland annat:

ACT Svenska kyrkan
Invasionen av Ukraina är ett faktum. Våra lokala partner finns på plats och stöttar befolkningen. Humanitära insatser pågår och fler förbereds. Din gåva behövs!

Röda korset
Vi kämpar för att rädda liv i Ukraina och hjälpa människor som drabbas av konflikten. Var med och rädda liv!

UNHCR
Krisen drabbar barn och familjer. Liv och säkerhet är i fara. UNHCR är på plats. Du behövs för att hjälpa!

Rädda barnen
Barnen i Ukraina är i desperat behov av hjälp. Hundratusentals familjer tvingas fly under fasansfulla förhållanden och barnen är livrädda. Vi är på plats i landet och gör allt vi kan för barnen. Din gåva räddar barns liv!

Bönedag för fred på askonsdagen

Det kan vi göra för rätt och för fred, vi kan be! Onsdag 2 mars, askonsdagen, har Kyrkornas världsråd och Lutherska världsförbundet utlyst en bön- och fastedag om fred i Ukraina. Sveriges kristna råd har formulerat följande bön:

Heliga treeniga Gud, du som är världens upprätthållare och frälsare. Vi ber för situationen i och omkring Ukraina.
Vi ber om insikt, mod och handlingskraft hos politiker och ledare att gå fredens väg.
Stärk enheten mellan människor, folk och stater. Hjälp oss alla att verka för fred och försoning.
Jesus Kristus, vår befriare, ge våra oroliga hjärtan ro. Kom med din fred.