Sommar och böcker – Böndagbok

Sommaren är här och vi har redan smugit igång med några bokrecensioner. Traditionsenligt delar vi under sommaren recensioner av böcker, där du kan få tips för dagar av vila, avkoppling, för återhämtning och uppbyggelse. Här kommer en bönbok översatt och bearbetad av Johan Dalman.

Böndagbok, av John Baillie i översättning och bearbetning av Johan Dalman, Verbum 2021.

När jag i våras höll denna bok i min hand fann jag en inspiration för fastetiden. Den innehåller en morgonbön och en aftonbön för 31 dagar. Ganska lagom för sommar och semestertid också.

John Baillie, som levde 1886-1960, var en skotsk teolog, en av 1900-talets mest namnkunniga, professor, forskare, lärare och predikant med ett stort intresse för spiritualitet och kyrkoliv. Johan Dalman, biskop i Strängnäs stift, har gett denna klassiker inom kristen uppbyggelselitteratur en bearbetad översättning som gör den lättillgänglig också i vår tid.

Bönboken har inriktning på personlig uppbyggelse i det kristna livet, en längtan efter ödmjukhet, överlåtelse, tjänande och efterföljelse. Samtidigt som det personliga fromhetsidealet är tydligt, framhålls också ett perspektiv av vi, församlingen, mänskligheten. Där finns ett hopp om att göra skillnad i världen. Många av bönerna kan lätt formuleras om till ”vi” istället för ”jag”, ”oss” istället för ”mig” och användas i gemensamma förböner. Det innerliga och ärliga språket i bönboken är samtidigt finstämt och vardagligt.

Boken har berikats med fina illustrationer av Anna Blåder vilket gör boken än mer tillgänglig, med perspektivet av den lilla människan som kan beskådas som en liten figur vid varje böns begynnelsebokstav. Jag lilla människa får vila i Guds stora famn.

”Herre, min Gud, låt mig nu åter ta mig an en dag omsluten av din kärleksfulla omsorg, åter i trogen tjänst för Dig, åter i förtröstan på din, inte bara min, kraft.

Hjälp mig vara kristen inte enbart i ord utan också i handling.
Hjälp mig frimodigt följa i min Mästares fotspår, vart de än leder mig.
Hjälp mig vara ärlig och sann mot mig själv.
Hjälp mig sky varje ansats till självömkan eller självtillräcklighet.
Hjälp mig vara klar i tanken, frimodig och uppriktig i mitt tal, modig och beslutsam i mina handlingar.”

Ur Böndagbok

Charlotte Säll, diakonibloggen