• Diakonibloggen
  • Sommar och böcker – Råg i ryggen, broderi för religionsfred

Sommar och böcker – Råg i ryggen, broderi för religionsfred

Sommaren är här och traditionsenligt delar vi recensioner av böcker, där du kan få tips för dagar av vila, avkoppling, för återhämtning och uppbyggelse. Idag delar vi en bok i integrationens och religionsdialogens tecken.

Råg i ryggen – broderi för religionsfred, Argument, 2022

Programmet ’En värld av grannar – Interreligiös praktik för fred’ i Svenska kyrkan arbetar för att främja fredlig samexistens och ett humant Europa, som präglas av social och andlig hållbarhet. Ett samhälle där människor värnar om sin nästa och försvarar demokratiska grundvärderingar – En värld av grannar.

Vad kan ge oss som arbetar med religionsdialog, migration och asylärenden styrka och kraft att fortsätta med energi och hoppfullhet i arbetet? Ärkebiskop Antje Jackélen föreslog oss i arbetsgruppen inom ”En värld av grannar” att ta fram styrkeord som skulle ge oss ”Råg i ryggen”.

Inspirerade av denna uppmaning kom vi fram till massor av olika förslag – underbart att få del av så många olika citat som blivit en styrka i arbetet. Tolv citat valdes ut för att spridas och inspirera. Men att få citat att verkligen ge styrka och få spridning är en svår konst idag. Därför utlystes en tävling – brodera ditt favoritcitat! En blinkning till allt syföreningsarbete som bedrivits i nom kyrkan i så många år och en annan blinkning till kravallslöjd som är populärt idag. Massor av fantastiska broderier sändes in. Broderierna blev senare en del av en utställning som visas i kyrkor över hela Sverige. Du kan se dem här.

Men styrkeorden inspirerade till mer. Ett antal teologer och praktiker fick i uppdrag att skriva texter för inspiration och reflektion för att fördjupa samtalen kring citaten. Bilderna och reflektionerna samlades ihop och du hittar nu helheten i boken Råg i ryggen – broderi för religionsfred.

Det här är en bok inte bara med fantastiska bilder att inspireras av utan även texter som är tänkta att uppmuntra till samtal i grupp eller egna reflektioner, men framförallt är den tänkt för oss, som i det dagliga arbetet möter asylsökande, arbetar med migrationsfrågor eller med interreligiös praktik. Att ge just dig Råg i ryggen att fortsätta ditt viktiga arbete.

Karin Ahlqvist, en av redaktörerna