Sommar och böcker – Gud och det utvalda folket

Ren och skär kunskap.
Historia och tidsaxel.
Helhet och 2000-tal.
Nyckeln till söndagens gudstjänst.

Sommaren är här och traditionsenligt delar vi recensioner av böcker, där du kan få tips för dagar av vila, avkoppling, för återhämtning och uppbyggelse. Idag presenteras en introduktionsbok för Gamla testamentet.

Gud och det utvalda folket – inledning till Gamla testamentet, Verbum, 2021
Redaktörer: LarsOlov Eriksson och Åke Viberg

Gud och det utvalda folket presenteras av förlaget som en introduktionsbok med fokus på historiska, litterära och teologiska frågeställningar i relation till Gamla testamentets enskilda böcker och deras tillkomst. Boken ger en bakgrund till Israels historia, geografi och samhälle och de enskilda bibelböckerna presenteras var för sig. Läsaren får en religionshistorisk bakgrund och en genomgång av de olika metoder som används inom den bibelvetenskapliga forskningen. Avslutningsvis följer en presentation av hur Gamla testamentets texter tolkas i vår samtid.

När jag studerade på SKUI i Uppsala hade vi den äldre upplagan av boken från 2009. Nu har den uppdaterats utifrån ny forskning. Boken passade då utmärkt som kurslitteratur för oss diakoner och gör så idag också.

Bokens fokus ligger förvisso på Gamla testamentets enskilda böcker. Den ger lättillgängliga kunskaper om Moseböckernas och Gamla testamentets historiska böcker. Innehållet är pedagogiskt upplagt och skickligt sammanfattat mot bakgrund av av all komplex kunskap som finns. Men läsaren får också ett nyttigt tillfälle att reflektera över Gamla testamentets roll för samhälle och kyrka.

Jag minns att vi i kursgruppen, tillsammans med läraren i bibelkunskap på SKUI, diskuterade nödvändigheten att studera Gamla testamentet betydligt mer än vad man vanligtvis har tid i en arbetsbelastad tillvaro som diakon. Kunskap och förståelse av Gamla testamentet ökar möjligheten att relatera till Nya testamentet på ett tydligare sätt. Det är lätt att se Bibelns olika texter på ett fragmenterat sätt i till exempel förberedelserna inför söndagens gudstjänst. Helhetsförståelsen riskerar att naggas i kanten. I det gamla Israel levde människor i relationer precis som idag. Samhället byggde på sammanhang i olika former, befruktat av politiska, ekonomiska och sociala omständigheter. Även det är aktuellt idag. Slutet av boken handlar om verkningshistorien och hur viktig förståelse av Gamla testamentet har varit och är, för vår kultur, kyrkans uppkomst och riktningen in i 2000-talet.

Slutligen – på SKUI skulle vi då och då lämna in metabeskrivningar över oss själva visavi kursinnehåll och kunskaper. Jag skrev angående lektionerna i bibelkunskap och studier av den här boken, bland annat så här: “Jag behöver översiktlig kunskap om bibeln, samt kunna bearbeta centrala teologiska teman i förhållande till personlig tro, blivande profession och samhällskontext. Jag behöver en förmåga att tolka min och Svenska kyrkans omvärld i evangeliets ljus och därigenom kunna bidra till att gestalta Svenska kyrkans uppdrag i samhället. Det här är intressant och ibland tänker jag att jag borde ha blivit teolog i stället för psykolog.”

Ack ja …!

Jan Fellenius, diakon, Södra Ölands pastorat