Sommar och böcker – Livsviktigt

Sommaren är här och traditionsenligt delar vi recensioner av böcker, där du kan få tips för dagar av vila, avkoppling, för återhämtning och uppbyggelse.

Livsviktigt – Död, sorg och vägen vidare, Karin Ahlqvist och Gustav Lundborg (red.), Argument förlag, 2022

Det är lurigt med boktitlar. Ibland heter de något tilltalande men man får inte grepp om vad det handlar om. Ibland är det tydligt vad det handlar om, så tydligt att man värjer sig från att läsa. Den lilla antologin Livsviktigt : Död, sorg och vägen vidare som redigerats av Karin Ahlqvist och Gustav Lundborg är inte alls titellurig. Den berättar vad den handlar om och titeln lockade mig att sätta mig ned och sträckläsa den när jag fick den i handen. Boken är en mångfacetterad antologi. Vi får spegla oss i livsnära artiklar om döendet, döden, sorg och att leva vidare, vi får glimtar av gamla seder, en praktisk genomgång av hur ett dödsfall kan hanteras idag och ett slutackord i det kristna hoppet.

Boken är som en mosaik av bilder där varje bidrag är sin egen bild, men där de tillsammans bjuder in till att bottna i att döden som i vår tid och vårt samhälle så ofta hanteras som något onaturligt får bli vad det är, en del av livet. Den här boken kommer jag att komma tillbaka till flera gånger. Jag kan se användningsområden för den för enskilda människor, den som sörjer någon nu och den som kommer att sörja någon, den som ska möta andra människor i det enskilda samtalet. Jag ser också att boken utifrån både form och innehåll kan fungera som en gemensam bas i en läsecirkel i församlingen.

Argument förlag är kända för att vara skickliga och pedagogiska i layout. Den här boken är ingen undantag men på det området finns det enda jag saknar i den: en innehållsförteckning som också ger namn på författare eller annan källa för de olika kapitlen. Det skulle underlätta möjligheten att använda innehållsförteckningen som sökmedel. En så viktig bok kommer förhoppningsvis i ytterligare tryckningar, förhoppningsvis med denna brist åtgärdad.

Erik Keijser, stiftsadjunkt