Bokrecension – En del av livet

”Det kristna hoppet bär oss igenom dödsskuggans dal och uppståndelsens ljus bländar oss i mörkret. Vad vi än går igenom så är Gud med oss. Guds käpp och stav tröstar oss.”

Hösten är här och vi fyller på med fler bokrecensioner. Idag med en nyutkommen bok om förlust och sorg.

En del av livet, Berättelser om förlust av närstående, Sandra Signarsdotter, Verbum, 2022

”Sorgen är kärlekens pris, men även tacksamhetens källa.” Citatet från boken ”En del av livet” är i sin tur ett citat använt vid en begravning. Ett citat som med så korta ord egentligen berättar om sorg och saknad och om vad författaren vill förmedla med sin bok. Hon skriver om sorgens alla olika ansikten och förklaringar till varför sorgen blir så olika för oss människor och om hur livet kan gestalta sig efter en förlust. Sorg är smärtsam, djupt tragisk, oerhört svår och kan te sig väldigt olika för oss människor, både utifrån hur dödsfallet sker och även beroende på vilket stöd som den sörjande har runt sig. ”Många gånger är det stödet runt omkring som avgör hur väl vi tar oss igenom sorgen. Ju bättre stöd, desto tryggare sorgeprocess.” Författaren skriver: ”En del människor har lättare för att tala om sina känslor och sätta ord på̊ hur de mår. Andra varken kan eller vill tala om känslor. Det är olika för alla. När en människa dör behöver vi förstå och respektera att vi sörjer på̊ olika sätt och har olika lätt för att uttrycka oss. Oavsett hur sorgen tar sig uttryck, behöver den sörjande få stöd och omsorg från sin omgivning. ”

Signarsdotter låter oss genom att återge intervjuer ta del av olika människors berättelser av sorg och sorgebearbetning och om hur livet gestaltat sig efter en förlust. Författaren har gjort djupintervjuer med personer som har erfarenhet av sorg och återger deras historia och infogar därefter, och ibland under tiden berättelser skrivs, olika kommentarer kring vad sorg och saknad är, hur det kan upplevas, hur olika det kan vara. ”Människor förhåller sig väldigt olika till vad som ska hända efter döden. En del pratar gärna om sin begravning, ser det kanske som en del av en förberedelse, medan andra skräms av tanken och i stället förtränger den.”

Boken riktar sig till alla som drabbats av sorg eller har anhöriga som befinner sig i sorgeprocessen. Det är en stark bok med personliga berättelser som berör. Livet kommer nära, dess skörhet, och också döden. Kanske passar boken extra bra för oss som professionellt arbetar med människor i sorg, för präster och diakoner, för att påminna oss alla om den viktiga roll vi har i mötet med sörjande och anhöriga och hur viktigt det kan vara att vara den person som står tryggt kvar när livet rämnat för den vi möter.

Författaren avslutar med ord om hopp – hoppet som får bära oss genom sorgens tid: ”Det kristna hoppet bär oss igenom dödsskuggans dal och uppståndelsens ljus bländar oss i mörkret. Vad vi än går igenom så är Gud med oss. Guds käpp och stav tröstar oss.”

Monica Sölvesdotter-Olsson och Karin Ahlqvist, stiftsdiakoner i Växjö stift