Kyrkans väg på en ny politisk arena

På varje plats fortsätter kyrkorna säga och arbeta för att fred är vägen till fred, kärlek är vägen till kärlek och enhet är vägen till enhet.

Generalsekreteraren för Sveriges kristna råd kommenterade 14 oktober presskonferensen med Ulf Kristersson, Ebba Busch, Johan Pehrson och Jimmie Åkesson. Så här skriver Sofia Camnerin:

Kyrkorna kommer aldrig vika en tum när det gäller det oändliga människovärdet.

Kyrkorna fortsätter arbeta för att alla människors grundläggande behov ska bli tillgodosedda, och arbetar för ett starkt bistånd.

Kyrkorna fortsätter arbeta för att välkomna främlingen och visa gästfrihet.

Kyrkorna fortsätter arbeta förebyggande i förorter, samhällen och städer.

Kyrkorna ser människan, reducerar henne inte till en kategori. Likt hur Jesus alltid såg människan vill kyrkorna göra det, oavsett om medmänniskan är tullindrivare eller sitter och tigger utanför stadsporten.

Kyrkorna fortsätter fira gudstjänst, missionera, tjäna diakonalt, möta människors sociala, fysiska och andliga behov.

Kyrkorna ser sig som en viktig aktör i samhälle och värld, för fred, enhet, medmänsklighet, hållbarhet, tillsammans med andra trossamfund och civilsamhället, och kommer fortsätta lyfta fram det.

Tillsammans med många andra goda krafter arbetar kyrkorna för helheten och påminner om vikten av att prioritera grundläggande orsaker till fattigdom och migration där klimatfrågan måste vara högprioriterad.

Kyrkorna fortsätter att i institutionssjälavård som på fängelser och häkten, möta människor med budskapet om möjlighet till förlåtelse och upprättelse.

Kyrkorna påminner om att vi alla har ett särskilt åtagande gentemot barnen. Jesus satte barnen i centrum och såg barnen som subjekt. Varje barns rättighet måste respekteras.

Foto: Peter Hoelstad

Tack Sofia Camnerin och Sveriges kristna råd för att ni modigt och tydligt tänder en lampa som vägledning för oss som kyrka.