Vad är kyrkans och diakonins roll?

Hur ska Svenska kyrkans diakoni förhålla sig till samhällets välfärdssystem? I veckan sände Sveriges radio P1 ett avsnitt av ”Människor och tro” om diakonins roll i samhället i ekonomiskt tuffare tider.

Sopplunch med bröd serveras i Tomasgården i Västerås.

Veckans avsnitt av Människor och tro i Sveriges radio P1 innehåller samtal och diskussion om Svenska kyrkans roll i politiken och hur det diakonala arbetet ska förhålla sig till samhällets välfärdssystem. ”Vem ska ta ansvar för de utsatta i krisen – kyrkan eller politiken?” frågar programledaren i början av avsnittet.

Några diakoner uttalar sig om sin oro över hur allt fler får det sämre i spåren av lågkonjunkturen och även frustration över att samhällets insatser brister, vilket medför att kyrkan får en än större roll att ge akut hjälp för överlevnad. De vittnar om nya grupper som kommer till kyrkan och söker hjälp. Det kan till exempel handla om ensamstående föräldrar eller om pensionärer som inte längre har några marginaler för extra utgifter. Enligt Svenska kyrkans rekommendationer ska församlingen i mötet med hjälpsökande vara ett komplement till samhällets insatser och inte ersätta socialtjänsten. Flera i inslaget trycker på diakonins viktiga roll, förutom det respektfulla mötet med den enskilda utsatta, att utöva påverkansarbete och lyfta utsattas situation, att larma om och synliggöra den växande fattigdomen.

Ett samtal utifrån politiska utgångspunkter förs i studion angående civilsamhällets roll i förhållande till den samhälleligt organiserade välfärden. I diskussionen framförs, lite hårdraget, att kyrkan å ena sidan kan ses som en del i alla goda krafter där samhällsorganisationen och civilsamhället samverkar med lite olika roller och å andra sidan att kyrkan drivs till en roll inte minst som röstbärare och opinion att påtala där samhällets ansvar brister.

Anna Moilanen, diakon och utbildare på SKUI, lyfter vikten av samverkan mellan kyrka och samhälle för att stärka människor som hamnar i utsatthet. Samtidigt trycker hon på diakonens vigningslöfte att stå på de förtrycktas sida vilket, förutom direkta insatser för hjälpsökande, också innebär att ta plats i den politiska debatten, att höja sin röst när människor drabbas och kommer i kläm i samhällssystemet.

I inslaget ger också biskop Fredrik Modéus uttryck för kyrkans skyldighet att uttrycka sig i samhällsfrågor när kristna värden hotas, detta utifrån en debattartikel som publicerades i Expressen i slutet av oktober.

Lyssna på avsnittet av Människor och tro här.

Vi tipsar också om en debattartikel i Kyrkans tidning från Nätverket för främjande av diakonalt ledarskap om just diakonens roll i förhållande till välfärdssamhället. Den innehåller en direkt fråga om vägledning från biskopsmötet angående vad som är diakoners och diakonins uppdrag i dagens nya Sverige, där tilliten till sociala myndigheter brister.

Frågan är högst aktuell och diskussionen om kyrkans och diakonins uppdrag behöver föras på alla nivåer i Svenska kyrkan.

/Karin och Lotta på diakonibloggen