Diakon- och prästvigning

Kyrkan är Guds folk, Kristi kropp, ett tempel av levande stenar, där Kristus är hörnstenen. I detta Guds folk, där vi alla genom dopet är kallade att föra ut evangelium i hela världen, har diakonen/prästen ett särskilt uppdrag.

Jag minns det så väl, första gången jag fick prova den gröna diakonskjortan. Minns nervositeten inför examen och sen den stora dagen då diakonvigningen skulle ske. Det var stort och mäktigt att få kliva in i raden av människor som på olika sätt valt att ge sina tjänst åt Gud. Det gör vi ju de flesta av oss på olika sätt i olika konstellationer men vigning för tjänst i kyrkan är något viktigt. Att knäfalla framför altaret, få förbön inför det som ska komma och få leva med orden att det är genom Guds kraft du får verka, tillsammans med församlingen.

Kyrkan är Guds folk, Kristi kropp,
ett tempel av levande stenar, där Kristus är hörnstenen.

har diakonen/prästen ett särskilt uppdrag.

Åt er skall nu anförtros uppdraget att vara diakon/präst.
Möt era medmänniskor med varsamhet och aktning.
Sök Guds viljas väg tillsammans med dem och sträva efter att låta tro, lära och liv bli ett.

I helgen är det diakon- och prästvigning i många av våra domkyrkor. Här är en bild på kandidaterna i Växjö stift och vi omsluter dem och alla som i helgen vigs till diakoner och präster med förbön, kärlek och ett varmt lycka till.

Är du nyfiken på någon av vigningstjänsterna i Svenska kyrkan kan du läsa mer här: https://www.svenskakyrkan.se/utbildningsinstitutet/vara-utbildningar