Hundkonfirmander

I Svedala församling har vi sedan 2016 haft en hundprofil i vårt konfirmandarbete. Vi varvar traditionell konfirmandundervisning med profiltid kring främst hundar, men även andra djur. Denna profil har visat sig vara mycket lyckad. Till gruppen söker sig en del ungdomar som inte mår bra, de har ofta tankarna på hur de tror att andra uppfattar dom i gruppen. Men när vi låter en hund vara med under ett samtal eller en lektion märker vi att många kan släppa på sina egna problem och vara med i gruppen. Vi var rädda att fokus skulle flyttas från konfirmandundervisningen till hunden som var närvarande, men det visade sig att koncentrationen kring det vi pratade om ökade. Framför allt vågade de tysta ungdomarna prata och ta plats i gruppen, vilket har gjort att dessa ungdomar har vuxit och fått ett sammanhang, tack vare hundarnas närvaro.

Vi har även gjort studiebesök med gruppen på till exempel Ystads djurpark och Trelleborgs hundarena och haft besök av en servicehund. Vi har haft enklare hundträning med externa hundtränare och vi har provat att lägga spår till hundarna. Vid dessa tillfällen med träning av hundarna har ungdomarna haft med sina hundar, om de har hund i familjen. Att äga en hund är inget krav för att vara med i gruppen. Den som inte har hund har antingen fått låna mina hundar eller så har man varit två och två på de hundar som har varit närvarande. Att vara två och två har gjort att ungdomar som inte brukar umgås helt plötsligt står där och ska genomföra något tillsammans.

Som en följd av detta har många av ungdomarna valt att fortsätta som ledare. Idag har vi en hundgrupp bestående av 15 konfirmander och 15 unga konfirmandledare.

Jag har själv ett par hundar, en flatcoated retriever och en golden retriever. Vår präst Marie Wollin har också hund, en fem månader gammal dvärgschnauzervalp. Dessa använder vi oss av. Jag har ett brinnande hundintresse och utbildar mig just nu till hundtränare/-coach. Att använda sig av det man tycker om och kan, är en del av Guds plan. Med hjälp av hundar kan vi sprida Guds budskap och göra det synligt för alla.

Med Hundkonfirmanderna blir det tydligt att vi är alla en del av Guds skapelse. Samarbetet i gruppen, tillsammans med hundarna och förhållandet till en själv ger plats och utrymme för att se hur Guds kärlek verkar i vår verksamhet.

Jonas Ohlin, församlingspedagog i Svedala församling

Vi delar berättelser på temat djur i kyrkans arbete. Har du också erfarenheter av diakonalt arbete med djur, hör gärna av dig till oss på diakoni.se@gmail.com. /Karin och Lotta