Ora et Labora et kaffe

Vi har delat några berättelser på temat djur i kyrkans arbete. Här kommer ett inlägg om odlande och trädgård som läkande miljö i diakonalt arbete. Har du också erfarenheter av diakonalt arbete med djur och/eller natur, hör gärna av dig till oss på diakoni.se@gmail.com. /Karin och Lotta

Bön och arbete och kaffe. Så lyder devisen för vår diakonigård Ekersro som nu varsamt reformerats och blivit med trädgård. De grönare tonerna ger oss förutsättning för Jesusmöten i ännu fler själavårdande miljöer och bottnar i uppdraget att vårda skapelse och människor både in mot församlingen och ut mot samhället. Enligt forskning vet vi idag att natur och miljö påverkar oss. Förutom mental avkoppling, kraftpåfyllning och återhämtning så ger det också en känsla av helhet och enhet och berör in i själ och hjärta.

Till trädgårdsmiljön hämtade vi inspiration från Nydala klosterträdgård som är ett stycke medeltid sett genom ett nyckelhål. I våra stora odlingslådor av ek ryms främst ätliga örter, perenner och sommarblommor med syfte att, förutom att ge skönhetsupplevelse, smycka våra församlingshem, kyrkorum och altaren. Trädgården är i ständig förändring och utvecklas efter det vi ser, hör och känner. Alla är välkomna att stoppa händerna i myllan, lukta på blommorna, gunga i smidesgungan, förundras över livets mysterium och låta musiken från piazzan en ljuv sommarkväll förena oss.

Trädgården är tänkt som en förlängning av det som sker inne på Ekersro. Varje onsdag delar vi måltid och liv med varandra. Året om. Parallellt med det erbjuder vi samtalsgrupper och gröna projekt baserat på samhällets behov och människors önskan. Vi bjuder in till engagemang och uppmuntrar dem som kommer att bidra med egna idéer, knyter till oss ideella medarbetare och försöker göra människor delaktiga. Vi tar också emot människor som arbetstränar genom samarbete med olika instanser.

Den gröna diakonin vi bedriver är inte en verksamhet. Den är en gren av vår gemensamma kropp som kan få en brusten själ att blomstra. Ett tillsammansarbete. Ett tänk. Ett varande. Glädjens och gemenskapens plats för möten över generationsgränser, en läkande plats för sorgsna hjärtan, en lärande plats för andlig växt och mognad, en plats som rymmer själar i regnbågens alla färger, en plats som räcker livets vatten till alla som törstar.

Pax et Bonum
Monia, diakon