Följeslagare

Under några inlägg kommer vi att få följa diakon Maria Lundberg som just nu arbetar
som följeslagare i Palestina och Israel.

I några inlägg framöver kommer vi här på diakonibloggen att få följa diakon Maria Lundberg som under tre månader är följeslagare i Palestina och Israel. Maria är en del av det ekumeniska följeslagarprogrammet (EAPPI, Ecumenical Accompaniment Programme in Palestine and Israel) som drivs av Kyrkornas världsråd. I Sverige administreras det av Sveriges kristna råd.

Som följeslagare fungerar Maria som en internationell observatör. Syftet med programmet är att följeslagare från hela världen genom sin närvaro ska bidra till att dämpa våldet och ge hopp och stöd åt människor att verka för fred och försoning.

Du kan läsa mer om att bli följeslagare här: https://www.svenskakyrkan.se/foljeslagarprogrammet.

/Karin och Lotta