Uppmärksammad forskning

”Vi diakoner är lite osynliga även i kyrkoordningen”

Tidningen Dagen uppmärksammar vår forskningsrapport Brygga mellan samhälle och kyrka – Diakonens tjänstgöring i gudstjänstlivet och dess relation till det karitativa uppdraget, som berör diakoni och liturgi.

”Fler predikningar av diakoner och gudstjänster med lägre trösklar är två förslag i ny rapport.
Svenska kyrkans diakonala uppdrag bör bli mer synligt i gudstjänsterna. Det är både kyrkoherdar och diakoner överens om i en ny rapport.
– Men medan kyrkoherdarna betonar diakonernas symbolvärde, ser diakonerna att de inte alltid får möjligheter att dela med sig av sin erfarenhet i huvudgudstjänsten, säger en av författarna, diakonen Charlotte Säll.”
Läs reportaget i sin helhet här:
Artikeln är publicerad i tidningen Dagens pappersupplaga fredag 9 juni 2023.