Diakoni i opinion och påverkansarbete

Hösten står för dörren och vi startar ett nytt tema här på diakonibloggen. Vi kommer lyfta ämnet påverkansarbete och opinionsbildning i diakonala verksamheter. En del av kyrkans uppdrag är att utöva diakoni och i detta ingår också att höja rösten när människor hamnar i utsatta situationer. I vårt sociala välfärdssystem är det extra angeläget att påtala när samhällets skyddsnät inte fungerar.

I kyrkans diakonala arbete samverkar vi ofta med aktörer från det offentliga samhället, och det kan vara utmanande att lyfta fram brister i välfärdssystemet och samtidigt upprätthålla goda relationer för samverkan. Vi har inför detta tema särskilt vänt oss till organisationer som bedriver socialt diakonalt arbete vid sidan av det församlingsarbete som utförs runtom i våra kyrkor. Vi vill lyfta fram deras arbete med opinion och påverkansarbete som goda exempel och som inspiration för det diakonala arbetet inom Svenska kyrkan.

I några inlägg framöver får vi ta del av tankar och erfarenheter från olika organisationer. Har du som läsare något som du skulle vilja dela med dig av är du välkommen att höra av dig till oss på diakoni.se@gmail.com.

/Karin och Lotta