Ekumeniskt upprop

I en tid av oro och mörker vill vi på diakonibloggen lyfta hoppet och lägga fokus på längtan efter och arbete för fred. Idag delar vi ett uttalande av Sveriges kristna råd som gemensamt med Kyrkornas världsråd och kyrkoledarna i Jerusalem uppmanar till dialog och fred.

Sveriges kristna råd skriver: ”Vi står tillsammans med Kyrkornas världsråd och kyrkoledarna i Jerusalem som uppmanar alla stridande parter att omedelbart upphöra med våldet. De fördömer våldshandlingar riktade mot civila och vädjar till politiska ledare och myndigheter att i uppriktig dialog söka uppnå en rättvis och varaktig fred för det heliga landet. Det internationella samfundet uppmanas att fördubbla sina ansträngningar för att medla fram en fred som bygger på lika rättigheter för folken och på internationell lag.”

Vidare skriver de: ”Vi fortsätter att be om fred i Israel och Palestina och göra det vi kan för att bistå de som har makt att förändra.”

Läs mer på Sveriges kristna råds hemsida.