Att leda och inspirera

Foto Maria Sjödin

”En diakon skall leva som Kristi tjänare och hjälpa människor att gestalta Guds kärlek. Diakonen skall försvara människors rätt, stå på de förtrycktas sida och uppmuntra och frigöra Guds folk till det som är gott, så att Guds kärlek blir synlig i världen.”

Orden är hämtade ur vigningsordningen för diakoner. Att vara en ledare och inspirera församlingen till diakoni är en av de dimensioner som ingår i uppdraget att vara diakon. Ett ledarskap som kan innebära olika saker – att varsamt gå ett stycke på vägen tillsammans med en person på hens livsresa, att leda öppna samlingar, hålla ihop en samtalsgrupp, organisera ideella, vara arbetsledare för andra anställda eller vara verksamhetsledare för diakonalt arbete i församling eller fristående organisation. Eller att i gudstjänst och församlingsliv inspirera till diakoni i kyrkans förbön, predikan, samlingar och föredrag, skrivna texter, dialog med myndigheter och andra organisationer. Listan kan göras lång.

Hur utövas diakonalt ledarskap? I några inlägg framöver ska vi få ta del av exempel på hur diakoner leder och inspirerar utifrån några olika perspektiv. Vill du också dela dina erfarenheter? Hör av dig till oss på diakoni.se@gmail.com.

/Karin och Lotta