Fredagsöppet

En gång i månaden har vi i Vallentuna församling Fredagsöppet. Det är en aktivitet som syftar till att bygga gemenskap mellan församlingsbor. Programmet är likadant varje gång: 16.00 fika och pyssel, 17.00 andakt, 17.15 middag, pyssel och fika, 18.30 slut för dagen.

Varje gång har sitt eget tema som är knutet till kyrkoåret och ger en andlig fördjupning för både stora och små. På bilden syns temat Livets källa och bröllopet i Kana, där Jesus gör vatten till vin. Frågor som deltagarna denna dag kommer att få fundera kring enskilt och i samtal med andra är: Vad gläds du åt i din vardag? Har Gud förvandlat din kanske gråa vardag till festfylld glädje någon gång? Hur kan du se spår av Guds handlande i din vardag?

Jag är engagerad som mingelvärd och andaktshållare samt organisatör. Vi samlar mellan 35 och 70 personer varje gång i alla åldrar, de yngsta räknar sina levnadstid i veckor och de äldsta i sekel. Deltagarna som kommer är från många olika socioekonomiska bakgrunder och nationaliteter. En del rullar fram med rullstol, andra med rollator eller går med käpp och en hel del springer fort på friska ben.

Kvällarna kan möta alla dessa människor som kommer tack vare det tiotal volontärer och ideella medarbetare som hjälper till. Alla kommer med sina kompetenser och får bidra utifrån sin kunskap. Några har stora kunskaper i kreativt skapande och andra kan laga mat och baka. Vissa är bäst på att mingla och få alla gäster att känna sig som hemma.

Som diakon leder jag arbetet tillsammans med mina kollegor och får hela kvällen att gå i den gröna diakonala färgens tecken. Alla ska bli sedda, bekräftade och välkomnade. Varje kväll inleds med att alla anställda och ideella samlas och pratar om kvällens tema och upplägg. Avslutningen sker strax efter att deltagarna gått hem och en utvärdering görs direkt där vi summerar dagens intryck och undersöker om det finns några idéer till förbättringar.

Jonas Bodin. diakon i Vallentuna församling

Hur utövas diakonalt ledarskap? I några inlägg får vi del av exempel på hur diakoner leder och inspirerar utifrån några olika perspektiv. Har du tankar och erfarenheter? Hör av dig till diakoni.se@gmail.com. /Karin och Lotta