• Diakonibloggen
  • Ungas vägar till mening – mellan hopp och förtvivlan

Ungas vägar till mening – mellan hopp och förtvivlan

Ungas vägar till mening – mellan hopp och förtvivlan är temat för Diakonifokus 2024-2025.

Sveriges kristna råd ger årligen ut material under ett diakonifokus och åren 2024/25 handlar temat om barn och unga. Materialet är framtaget för oss som arbetar med barn och unga i församlingsgemenskapen eller i närliggande organisationer till kyrkan. Så här skriver Sveriges kristna råd om anledningen till valet av tema: ”Unga människor ställs inför stora utmaningar i samtiden. Barn och unga utsätts för samhällsutmaningar som till exempel klimatkrisen, krig och demokratier på nedgång i världen, och det är tydligt att unga lever med stark oro världen över. Många unga i Sverige uppger också att de känner stress i skolan, att det är vanligt med kränkningar på internet och att de mår psykiskt dåligt på andra sätt. Här har vi som kyrkor i Sverige ett viktigt uppdrag –  att vara en varm och välkomnande plats för unga som ropar efter hopp och meningsskapande sammanhang.”

Du kan läsa mer på SKR:s hemsida.