Bokrecension – Om tröst, hopp och livsmod

Idag får vi ta del av en bokrecension på diakonibloggen.

Om tröst hopp och livsmod, av Olle Carlsson, The Book Affair, 2021.

Olle Carlsson är präst och kyrkoherde har gjort sig känd i Svenska kyrkan som publikdragare med landets mest välbesökta församling och fulla gudstjänster. Han är också författare till ett tiotal böcker.

Olle har skrivit en fin bok om tröst, hopp och livsmod. Den är skriven enkelt men är samtidigt på djupet. Författaren ger konkreta goda råd om hur man kan trösta sig själv men ger också redskap för hur man gör för att trösta andra. Vi vet att livet är skört och hotat på olika sätt, och vi alla behöver någon att vända oss till när vi mår dåligt eller har varit med om något tungt och jobbigt.

Olle skriver om hur viktiga relationerna är i dessa skeden av livet; relationen till sig själv, relationen till andra och relationen till Gud. Det handlar om att kunna lyssna inåt och känna efter vad vi verkligen behöver i de svåra stunderna. Vi behöver våga sträcka ut handen, här i världens ensammaste land, och våga älska, först då kan våra liv fyllas med kärlek. Olle menar att vi ska dela kärleken mellan varandra och vara varandras medmänniskor. Han skriver ”Livet kan inte tänkas utan döden.” Det är först när döden står för våra ögon som vi får perspektiv och kan upptäcka livets storheter. Tröst och tro hänger ihop menar Olle. Tröst är att våga släppa taget, att inte behöva prestera för att få vara i Guds famn. Vi är alltid älskade och omslutna i hans villkorslösa kärlek.

Boken hjälper oss att se på sorg, tvivel och oro med nya ögon. Med författarens skicklighet att skriva om detta svåra ämne med hopp och livsmod blir det lättare att vara medmänniska i olika skeden av sorg både genom att våga be om tröst och att själva trösta andra.

/Anna Eriksson, diakonpraktikant