Hy droech onse smerten.
T’en zijn de Joden niet, Heer Jesu, die u cruysten,
Noch die verradelijck u togen voort gericht,
Noch die versmadelijck u spogen int gesicht,
Noch die u knevelden, en stieten u vol puysten,
T’en sijn de crijchs-luy niet die met haer felle vuysten
Den rietstock hebben of den hamer opgelicht,
Of het vervloecte hout op Golgotha gesticht,
Of over uwen rock tsaem dobbelden en tuyschten:
Ick bent, ô Heer, ick bent die u dit heb gedaen,
Ick ben den swaren boom die u had overlaen,
Ick ben de taeye streng daermee ghy ginct gebonden,
De nagel, en de speer, de geessel die u sloech,
De bloet-bedropen croon die uwen schedel droech:
Want dit is al geschiet, eylaes! om mijne sonden.
Jacobus Revius
Nu fick ni läsa, eller titta på, en dikt skriven början på 1600-talet, skriven på tidig nederländska, där Jacobus Revius kommer fram till att Jesus död inte ska lastas judarna, inte romerska soldater, utan ska lastas honom själv.
Annars var grunden till pogromer och judeförföljelse i det kristna Europa just den tanken att ’de har dödat Jesus’, judarna alltså. Antisemitism har djupa rötter i Europeisk kultur. liksom rasism har djupa rötter i Europeisk kultur. Andra världskrigets fasor som förebådades av nazisternas övertag och Hitlers Tredje Rikes grundande och genomförande, vilande på nazistisk grund, kunde få näring ur den här antisemitism. Och därför är det viktigt att i Stilla Veckan fundera över detta. Varför och hur kunde Auschwitz och alla andra koncentrationsläger byggas i det kristna Europa? Vilken teologi är möjlig efter Auschwitz? Hur talar vi om Jesus folk? Som kyrka är det vårt arv, och vi måste ta ansvar för hur vi tänker och talar.
Och jag tycker också det är därför viktigt att inte gå på den nit att tro att antisemitism nu väller in i Sverige pga. invandringen från Mellanöstern. Det är inte där antisemitism har sin grund, grunden finns hos oss, i Europa. Alla var inte lika klarsynta som Jacobus Revius. Jag tycker att det är missvisande att knyta antisemitism till invandringen. Antisemitism är inget främmande, utifrån kommande företeelse på något sätt, utan är grundlagd i Europas kultur, allt annat är att säga att svansen rör hunden, istället för tvärt om. Den var utbredd i Nederländerna, är utbredd i hela Europa. Jag tror att det just är därför att den finns i Europas kultur, att nyanlända immigranter från Mellanöstern inte skolas in i ett nytt tänkande. Det har visst att göra med deras tidigare erfarenheter och kultur, men det ska man se i ett sammanhang, det handlar mycket om politiska konflikter i Mellanöstern och Israel-hat. Men för att integreras och kunna ta till sig nya värderingar behöver man komma in i det nya samhället. Hålls man utanför kommer man aldrig att möta de värderingar som finns i det nya landet. Tror någon att en nyinvandrad kastar sig över DN:s ledarsida att få en uppfattning om modern liberalt tänkande? Inte då. Någon välutbildad som har en tydlig vision om att bli en del av Sverige gör det säkert, men långt ifrån alla. Så det ligger visst ett stort ansvar för mottagande befolkningen att släppa in nyanlända invandrare in i samhället, och i den sociala gemenskapen. Har ni inte varit på föräldraträffar där ’alla’ föräldrar var närvarande men inte de som kommit relativ nyss? Har ni inte varit på midsommarfirande där invandrare lyste med sin frånvaron, för att ingen tog dem dit och upplyste dem om att de var välkomna? Integreringen handlar inte bara om att bli kvitt antisemitism som man fått in med modersmjölken, utan antisemistim är något vi alla får kämpa med i vår omgivning i mötet med infödda svenskar lika som i mötet med invandrare. Integrering handlar om att människor steg för steg kan känna sig mer och mer en del av Sverige, utan att behöva bli blå-gula, och det handlar bland annat om att komma bort från så kallad hedersvåld, men också antisemitism, och klan-tänkande, och att acceptera det miljöansvaret vi alla ska ta, och bejaka de sociala rättigheterna och ansvar vi har etc. etc. Alltså en hel komplex av idéer och värderingar som i sig inte är specifikt svenska, men som är accepterade i Sverige, men inte heller är automatiskt universella. Och där har vi alla ett jobb att göra. Att säga att ”Då är det svenskarnas fel då?” visar bara att man inte själv vill ta ansvar för att förmedla de värderingar som man har, och där vi vill bygga samhället på. Och sedan finns det en del saker som kom med invandringen som är bra, och det ska vi inte heller glömma av, men det är inget som behöver eller ska vägas upp mot antisemitism eller annat negativt. Vad man vinner eller förlorar på är inte intressant, tycker jag, det är vi alla, infödda svenskar tillsammans med invandrare från mellanöstern och Nederländerna och Island och alla andra länder som få forma livet här i Sverige så att alla får plats och rum att utveckla. Ett demokratiskt Sverige där friheten inte begränsar andra. Och där vi inte lägger vår egen skuld på andra. Lär det av Revius. Han var tidig han!