Till innehåll på sidan
Ryggtavlorna av en mamma och en liten pojke som går gatan fram och håller varandra i handen.
Fotograf: Oleksandr Pidvalnyi, Pixabay
Anna Yngvesson

Mamman triggar mina känslor

Orden studsar mot mig när jag öppnar morgontidningen, samtidigt som jag sätter mig ner med dagens första kopp kaffe: ”Mamma dömd i narkotikahärva”.

Jag ser framför mig barn som försummas av sin mamma. Kanske är mamman mer eller mindre tvingad in i den kriminella verksamheten. Eller är hon ond och girig?

Men jag inser strax att det finns en son och han är fullvuxen och dömd för ett grovt narkotikabrott. Hon har hjälpt honom genom att tvätta, inte kläder utan 700 000 kronor av hans förvärvade narkotikapengar. De är kumpaner.

Var rubriken bra eller dålig? Listigt formulerad i alla fall, eftersom den triggade mina känslor och fick mig att läsa vidare.

Ge rubrikerna kärlek

Rubriker i notiser, artiklar och blogginlägg kan faktiskt vara jättesvåra att få till. Men de är värda vår kärlek, annars kan hela jobbet med texten vara ogjort.

Vi börjar med vad en rubrik inte ska vara:

1. En överskrift. Om rubriken kan jämföras med översta raden på mellanstadiets uppsatser, som ”Mitt sommarlov”, är det en överskrift – inte en rubrik.
  2. En fråga. Funkar sällan. Det är mycket bättre att ge en del av svaret i rubriken. Då får läsaren kunskap redan i rubriken.

När vi nu har valt bort överskrifter och frågor – vad gör en rubrik bra? Jo, den ska

1. locka läsaren att läsa vidare
  2. spegla innehållet – den ska inte lova mer än artikeln håller för
  3. vara informativ
  4. vara lagom lång, utan att bli pratig
  5. gärna innehålla ett subjekt (vem eller vad som gör något) och ett aktivt verb (springer, lovade, betalat).

På webben finns det två rubrikspår

Du kanske jobbar med en webbplats? Vi som gör det kan tänka i två spår när vi sätter rubriker. När webbsidan innehåller notiser eller nyheter följer vi samma tips som ovan.

Är det en webbsida med mer eller mindre statisk information kan vi däremot välja mellan överskrifter och aktiva rubriker. Ta till exempel sidorna Familjerådgivning, Fastlagen eller Konfirmation på svenskakyrkan.se. Det är informativa ord och den som googlar på dem kommer definitivt att få träffar.

Men på några andra sidor känns det bra att tilltala läsaren i rubriken. Så blev det till exempel på sidan om jul, då vi ville inbjuda till julfirande i församlingen, eller på sidan om att stötta ett barn i sorg. För att inte tala om sidan där vi vill uppmuntra till att ge en gåva till Svenska kyrkan.

Mellanrubrikerna ger läsaren en paus

Sidans rubrik är viktig, men det är mellanrubrikerna också. De underlättar läsningen. De ska dugga tätt och med sitt innehåll locka läsaren ända till sista meningen. Mellanrummet ger dessutom luft åt sidan och en paus åt läsaren.

Oavsett vilken text och vilken sida vi jobbar med, så blir mellanrubrikerna bäst av att innehålla subjekt och aktiva verb.

Fira att Jesus föddes är bättre än Julens budskap. Ljug inte för barnet är ju bättre än Tala sanning. Din gåva kommer till nytta är bättre än Kollekt.

Mamman och sonen väckte mina tankar

Efter att ha läst om mamman och sonen drack jag mitt kaffe, lugnad av att sonen inte var ett litet barn. Och så tänkte jag vidare på det här med rubriker. Att rubrikerna är det allra viktigaste på en sida. Det är de som avgör om texten blir läst.

Läs mina mellanrubriker igen

Om du vill veta fler exempel på mellanrubriker som innehåller subjekt och aktiva verb – skrolla uppåt och läs mina mellanrubriker en gång till.